Marinerad gratinerad fläskfilé med rosmarin,citron,chili
Det känns som att lusten o inspirationen för blogga sakteligen börja komma. Jag har ju under ett år studerat på distans, och då finns det inte någon större fritid för annat än jobbet och det som ska styras o ställas med här hemma.
Helger då jag oftast har ledigt så tycker jag om att ta mig tid och göra det lite extra, annars håller jag som sagt till det som är enkelt och snabbt att sno ihop, men ändå att det både ser och smakar gott som om det låg stor möda bakom rätten. Idag så gjorde jag en liten förrättstoast till hockeymatchen eftersom matchen var redan vid 16:00 så får middagen bli lite senare istället.
Hoppas ni får en härlig kväll!...:)
 
 
2 st fläskfiléer 500g
Salt o Peppar
smör
Marinad:
1/2 dl olivolja
1 citron(strimlat skal) och pressad saft
1 msk finhackad rosmarin
1 röd chilipeppar
1 vitlöksklyfta
1/2 tsk salt
Några drag av Svartpeppar kvarnen
Gratinering:
12 marinerade soltorkade tomater
200g fetaost
125g riven mozzarella
 
Gör så här:
Putsa, salta och peppra filéerna och bryn dem runt om i en stekpanna med smör. Lägg över i en ugnssäker form. Stick in en köttermometer i köttet och stek i ugn tills innertemperaturen är 65º. Låt köttet kallna.Skiva köttet tunt, i 1/2 cm skivor och lägg upp dem på ett serveringsfat.

Dressing: Blanda olja,  citronskal och saft, rosmarin, finhackad chilipeppar, finhackad vitlök, salt och svartpeppar och häll över köttet. Täck fatet med plastfolie och låt köttet marinera några timmar eller över natten. Blanda hackad soltorkade tomat, smulad fetaost och riven mozzarella och fördela över köttet. Gratinera ca 15 min. garnera med färsk rosmarin.

Servera köttet med jacket potatos, där jag tog mindre Creme fraiche och istället lite mjölk och 1 ägg och bara salt och peppar och hackad basilika, wb ost. Ett gott rött vin Spy vallen Pinot Noir.

 
 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress