Nyårsdagsmeny 2012

Denna nyår jobbar jag hela helgen, fast jag slutar helgen med en dagtur på nyårsdagen så vi tänkte fira nyår lite så där i efterhand med god mat och dryck, och så är vi lediga måndag som pricken över i:et.
För att göra det bästa av det försökte jag tänka mig en meny som går att förbereda så mycke de går, för tyvärr så har jag en hälft som är totalt ointresserad att laga mat, men än mer intresserad att avnjuta den annars har det ju inte varit någon match.
Ha en god fortsättning!.....
 
Förätt:
Räkbakelse

Varmrätt:
Pepparbiff med potatisbakelse och Balsamicosås


 1rulle färdigkavlad smördeg
4 portioner hemlagad potatismos/ går oxå med pulvermos
1 pessad vitlöksklyfta
1 påse riven VB ost

Gör så här:
Gör i ordning potatismoset som får svalna lite. Rulla ut smördegen och bred sedan moset över hela degen. Strö sedan över den rivna osten. Rulla ihop degen som en rulltårta. Skiva i lagoma potionsbitar o lägg på en plåt eller i en muffinsform som man har lagt amrikanska muffinsformar i. Pensla med ägg o strö lite ost ovan på och in i ugn i ca 10-15 min 175g

Efterätt:
Vit chockladpannacotta med passionsås
150 g vit choklad
5 dl grädde
1 vaniljstång
3 gelatinblad
2 stora passionsfrukter
Gör så här:

Lägg gelatinbladen i kallt vatten i ca 5 minuter. Skär chokladen i mindre bitar.

Koka upp grädden och fröna ur en vaniljstång. Ta kastrullen åt sidan. Lägg i chokladen och låt den smälta under omröring.
Krama ur vattnet ur gelatinbladen och lägg dessa i grädd- och chokladblandningen.
Rör till gelatinbladen löst upp sig. Låt blandningen svalna en stund och rör om då och då under tiden.
Häll upp i portionsskålar och låt stelna i kylen minst 2-3 timmar innan servering. Tänk på att täcka över skålarna med plastfolie. Garnera med passionsfrukt.

Kvällsvickning:

Laxrullar

2  mjuka tunnbröd
200g tunnskivad kallrökt lax

Röran:
1 dl creme fraiche
2 msk majonäs
1/2 dl pepparotvisp
Ruccolasallad
1 brk röd/svart ishavsrom
Dill

Gör så här:
Fördela laxen över tunnbröden. Rörihop  creme fraiche, majonäs och pepparotvisp. Bred röran över laxen. Fördela ruccolan jämnt ovanpå och rulla ihop den och svep in i plastfolie. Lägg rullen i frysen till strax innan servering. Skär rullarna i 2-3 cm tjocka bitar. Garnera med ishavsrom och dill.

mamma

Alltså det ser ut som bästa proffskocken varit framme,det kan inte annat än vattnas i munnen. Kram

KalasMums

Oj se ut att varit mycket gott där.

God Fortsättning!

Tinas Skåpmat

Mor: Ja denna gång lade jag inte ner så mycke arbete på maten utan jag gjorde de lätt för mig med lite förberedning.



Kalasmums;Det blev en meny som var snabb, enkel o god! =)

Emmy

Vilken meny! Allt ser super ut!

Min man är också helt ointresserad av matlagning, men som tur är precis som din ändå glad i mat. Tycker det är skönt med mat som går att förbereda så man kan sitta och njuta av middagen.

Tina Skåpmat

Emmy; Ja mat som går att förbereda som mycke som det går är välkommet i detta hus, för trevlig vill man ju som värdinna även vara när det är trevligheter på G! =)

Katarina

Provade att göra din potatisbakelse häromdagen, den blev supergod, tack för tipset!

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress