Juliga trillebullar

Jag duger till något iaf när man är sjukskriven och inte får lyfta, eller anstränga mig efter en bukoperation. Men idag har jag sittandes gjort mina bästa köttbullar ever👌🏼.. så goda att jag måste skicka dom i frysen så fort de kallnat innan dom blir slut!!..
Körde ny kryddsättning denna gång, jag har alltid haft kryddpeppar i mina jul köttbullar men denna gång när det följde med ingefära i smakboxen så fick det bli med i smeten. Kanel har jag sett inågot recept så det fick oxå bli en överraskning i smak. 

500g älgfärs 
200 g fläskfärs 
2 klyftor vitlök 
2 gul lök 
1/5 dl ströbröd 
1/5 dl vispgrädde 
1 dl mjölk 
1ägg 
1 rågad msk dijonsenap 
1 tsk kanel 
1 tsk ingefära 
S/P 
 
Gör så här 
Finriv vitlöksklyftor och hacka löken fint
Stek lökhacket i smör.
Blanda ströbröd, grädde och mjölk och låt svälla i 5-10 minuter. Låt svalna. Lägg i den kalla löken, dijonsenap, kryddorna, fläskfärsen och älgfärsen i bunken och rör ordentlig
Blanda samman alla ingredienser till en smidig smet. Rulla små bullar av köttfärsen och lägg dem på en vattensköljd skärbräda. Skölj händerna då och då så fastnar det inte så mycket färs på händerna. Stek köttbullarna i omgångar på medelvärme i både olja och smör. Alternativ när man gör mångas så kör man dom i ugnen!..
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress