Baguetter med vetesurdeg
 
 
Här bakas det med surdeg så det står härliga, i helgen bakade jag och bjöd på jobbet vi är ju inte bortskämda med att bli bjudna på "frukostfika" Då man arbetar helg så kan det vara trevligt med lite nybakat. Idag efter jobbet satte jag igång två stöpar, en bakade jag ut till 
till kvällsfikat, och de andra stoppade jag in i kylen på kalljäsning. 
 I morrn så bakar jag ut baguetterna och tar med mig det för att bjuda min far o bror på till eftermiddags kaffe.
Ha det bäst!..💕
 
6 g jäst
140 g vetesurdeg
3 dl vatten
1/2 msk salt
10g vetekli
390 g vetemjöl special
Sesamfrö till utbakning
 
Gör så här:
Lös jästen i vattnet och surdegen, Arbeta in övriga ingredienser. Täck degbunken med plastfolie. Jäs i 2-3 timmar.
Lägg upp en hög med mjöl med lite sesamfrön och sprid det över bakbordet. Stjälp upp degen och vik den en gång över sig själv så att båda sidor är väl mjölade. Dra ut degen till en rekrangel, dela med degskraoan i 3-4 långa längder, mjöla snittytorna direkt.
Vrid med lätt hand till baugetter och lägg på en baugettplåt eller på en bakklädd plåt.. Låt degen vila medans ugnen värms upp till 250-275g.
Sätt in plåten och spraya med vatten uppe o nere i ugnen. Grädda i ugnen 13-15 min. Låt svalna på galler utan bakduk..
 


Rebecka

Vad goda dem såg ut!

Svar: Dom blev goda oxå!...😛
Tinas skåpmat

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress