Kycklingpaj med sufflétäcke
Denna paj blir matigare och mer mättande,samt något nyttigare än en vanlig paj med bara vetemjöl. Kantarellerna har jag haft förmånen att få av våra snälla grannar.. men nu måste försöka mig själv nästa gång att plocka dessa gyllene godsaker. Jag passade på att göra några pajer när jag ändå var i farten, och frös in i matportioner bara att värma upp och göra en sallad till en lunch.
 
Pajdeg:
125g kallt smör
1 dl vetemjöl
2 dl  fullkornsdinkel mjöl
2 msk kallt vatten
 
Fyllning:
1 röd paprika
1 grillad kyckling
1 pressad vitlöksklyfta
Kantareller (färska eller torkade)
smör att steka
1 dl riven ost
2 msk hackad färsk timjan
1ägg
1dl creme fraiche
 
Suffletäcke:
3 äggvitor
1 äggula
2 dl västerbottensost 
 
Gör så här:
Blanda snabbt ihop degen i en matberedare eller för hand. Kavla ut den till en pajform. Nagga och låt stå i kyl ca 30 min.  Efter 30 min så förgrädda pajskalet i ca 10-15 min. Dela paprika och kyckling,svampen i mindre bitar. Fräs på det lätt. Tillsätt ett ägg och cremefraich, timjan salt o peppar.. Låt svalna något och lägg kycklingröran i pajskalet.
Vispa äggvitan fast. Vispa äggulan med osten och vänd sedan ner äggvitan. Lägg ut sufflén över kycklingröran. Skjuts i ugn i ca 200g i 10-15 min tills  sufflén är gyllene.
Servera en sallad till!
 
 
 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress