Chokladtryffel paj
Glömde att lägga in receptet på den här goa tryffelpajen jag bjöd mina arbetskolleger på. Så det blir ett snabbt blogginlägg och trista är att bilden går inte skala ner lägre än 600 pixlar..... Eller så är jag bara okunnig!
 
 
50g smör   
1/2 okt digestivekex à 400g
Fyllning:  
4dl vispgrädde 
1/2 röd chilifrukt,finhackad   
300g mörk choklad,finhackad   
4msk smör,rumstempererad   
2tsk mörk rom   
300g vi choklad,finhackad   
Dekorera med choklad (jag hade after eight godisar
 
Gör så här:

Smält smöret. Mixa digestivekexen och fyll sakta på med de smälta smöret tills blandningen börjar hålla ihop. Tryck ut massan i en form. Koka upp 2 1/2 dl grädde tillsammans med chilin. Ta av kastrullen från plattan. Blanda i den mörka chokladen och rör tills den har smält.Tillsätt 2 msk smör och rör tills även de smält. Smaksätt med rom. Häll smeten över digistivebotten och ställ pajen i kylen ca 1 timme tills den har stelnat. Koka upp resten av grädden. Ta av kastrullen från värmen. Rör ner den vita chokladen i grädden tills den smält. Tillsätt resten av smöret o rör tills även den har smält. Häll smeten över den mörka chokladpajen. Ställ pajen i kylen i minst 3 timmar o låt den stelna. Servera med hallon o lättvispad grädde.

 
 
 


 
 
 
Matias Zakrisson

Verkar ju fantastisk god. Måste jag bara baka!

Svar: Den var fantastisk god, men också fantastisk mäktig.... men då räcker den ju längre o till fler man ju hoppas!..😜
Tinas skåpmat

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress