Pulled chicken i lergryta
Något gott till kvällens match blev det!... om ingen har noterat det så är vi Skellefteå AIK i kvartsfinal 1down 11 to go!!!... Guldet ska hem till schtaaan!
Ja det har varit arbetshelg för mig,  och ryggen har inte var så snäll med mig så rekreationsresa är efterlängtad just nu.... London calling  🎶🎵
Ja men tillbaka med något gott till middag, tar lite tid med värt både tid o väntan, det bästa är ju att det sköter sig självt och jag tycker det blir bäst i Römertopf Lergrytan, men funkar också med en vanlig gryta.
 Lägg lergrytan i kallt vatten i 1timma. Under tiden så gör man  bbq såsen. Jag hade lite tur att jag hade kvar av min mors hemgjorda äppelmos, och min gjorda chilisås så den blev till hälften naturligt godare!..😁
 
BBQ sås
2 dl chilisås
2 msk råsocker,
2 msk soja,
1 dl äppelmos,
2 tsk liquid smoke,
2 msk dijonsenap,
2 pressade vitlöksklyftor
 
Gör så här:
Blanda samman alla ingredienser i en kastrull. Och låt det få bara ett snabbt uppkom och sedan får det svalna.
 
1hel kyckling
1 gul lök
 3 vitlöksklyftor
Lägg detta i lergrytan, sedan lägger du kycklingen över det. Toppa med den hemgjorda BBQ såsen.
Skjuts i ugnen på 175 grader i ca 3 timmar. Ös någon gång skyn som blir över kycklingen. Tag sedan ut lergrytan när det är klart och ta av skinnet och plocka bort löken.. Bena ur kycklingen och strimlad köttet med hjälp av 2 gafflar. Slå skyn över köttet och. Servera med pitabröd eller orientbröd
, sallad/rucola, tomat, skivad avokado, rödlök, gräddfil. Jag gillar Norrmejeriets lätt Creme fraiche med fetaost och soltorkade tomater, så den brukar jag ha som sås.
 
 
 
Fröken Dill

Pulled pork och pulled beef har jag ätit men aldrig kyckling. Låter intressant och gott.

Svar: Det är riktigt gott!.. Och kanske inte fullt lika länge i ugnen som fläsk o nötkött behöver!, men det går tydligen att göra på färdiggrillad kyckling också, jag fick ett recept på det från vår butik!
Tinas skåpmat

Sara på Vardag.nu

Kul med fler recept i lergryta! Jag måste använda min oftare... :)

Svar: Jag tycker den är superbra, och har ju för entid varit bortglömd!... Dags att damma av o återanvända säger jag!...;)
Tinas skåpmat

Ann-Sofi Matsafari

hemma hos mig har vi söndagstradition att äta pulled pork. Känns som jag aldrig kommer tröttna. Nu har vi testad alla möjliga detaljer och även kyckling:)

Idag länkar jag från mig till dig i min " Månadens länkkärlek". Jag gillar din blogg!

Kram
Ann-Sofi

Svar: Javisst är roligt o vidga prova nya sätt, och varje gång blir det olikt den andra gången!.. :D.

Så roligt att du gillar det jag gör, och det gör mig glad. Jag tycker förstås detsamma om de du gör. Jag har ju lite kommit ur bloggkoman, det var ett tag det snurra på med allting annat. Ha det bäst!
Tinas skåpmat

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress