Mjukt tunnbröd
Man får göra det bästa av det. Köket fick i min fantasi bli en riktig bagarstuga, inget går emot att få baka mjukt tunnbröd i en vedeldad bagarstuga. Jag fick följa med min mormor som liten när hon skulle baka i bagarstuga.Jag minns den goda värmen o de goa nybakade brödet med smöret som smälter och rann efter händerna. Sedan som 18-åriing så lärde min moster mig att baka tunnbröd, och jag fick placeringen som förste gräddare, och vi bakade många gånger tillsamman medan man bodde i närheten av varandra nu bor vi alldeles för långt från varandra.
 saknar det.
 
25 g jäst
50 g smör
2 dl mjölk
2 dl kallt vatten
½ tsk nymald fänkål
½ tsk nymald anis
½ tsk nymald kummin
½ dl ljus sirap
1 tsk salt
1 tsk hjorthornssalt
500 g vetemjöl
250 g fullkornsvetemjöl
 
Gör så här:
Smält smöret, häll i mjölken, fänkål, anis, kummin och vattnet och värm fingervarmt.
Smula ner jästen i en bunke och häll på degspadet. Rör tills jästen löst sig.
Tillsätt salt, sirap, hjorthornssalt och nästan allt mjölet. Låt degen jästa under bakduk i 1 ½ timme.
Tag upp degen på mjölat bakbord. Dela degen i 14 bitar. Kavla ut till tunna runda med en vanlig kavel, sedan kavla med en kruskavel. Lägg dem på en bakplåtspapper så att du kan dra över dem på de varma plåtarna. Grädda på varma bakplåtarna i 250g ca 4min
 (Vill man kan man grädda dessa i en het stekpannan på var sin sida tills de får lite färg.)

Låt dem svalna under en handduk. och det räcker nästan att bara äta de med smör på



 
 


 
 
 
Mattias

Blev lite sugen på att testa det där!

Svar: Hej!... Det tycker jag att du ska göra!.. Riktigt gott med hembakat som det lite möda bakom!..;)
Tinas skåpmat

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress