Surdegpizza med älgskav,ruccola, Parmigiano-Reggiano
Det här är ingen snabbpizza, utan här får man nog ha lite planering och tid till överst för att få till denna goda pizzabotten. Det må va den bästa i sitt slag bland pizzabottnar, här är det inga "saggiga"bottnar. Jag har heller ingen ost när jag gräddar den, utan när pizzan är klar så har jag flisor av Parmigiano Reggiano, men en pizza
 med VB ost, ruccola funkar oxå. Lite nyttigare kan man väl säga men inte mindre gott för det. Hoppas jag fick med allt!...😉
 
 Ha en skön helg, själv är det jobb!... 
 
2 dl ljummet vatten
2 1/2 dl vetemjöl
Dag 3:
1 dl ljummet vatten
1 1/2 dl vetemjöl
Dag 4:
1 dl ljummet vatten
1 1/2 vetemjöl
Dag 5:
3 dl vetesurdeg
4 dl ljummet vatten
Ca 8 dl vetemjöl+1 l dl ljust rågmjöl till utbaket +1msk salt
 
Gör så här:
Vispa samman mjöl o vatten i en stor glasburk med lock. Låt surdegen stå i rumstemperatur i 2 dygn, skaka eller rör om i burken morgon o kväll.
Dag 3 o 4 tillsätts ytterligare vatten o mjöl, vispa o stäng locket . 
Dag 5 blandas dl surdeg med vatten, vetemjöl, rågmjöl. Arbeta ihop degen i 15min i assistenten. Salta o arbeta degen ytterligare i 15 min. Låt degen jäsa 3 timmar i kylen o en timma i rumstemperatur. Kavla ut 4 någorlunda runda pizzor.
 
Fyllning:
250 g älgskav
1 msk smör
2 tsk kebabkrydda
Tomatsås
Rödlök
 
Topping
Parmigiano Reggiano
 Ruccola
 
Kebabdressing:
1 dl turkiskt yoghurt
1 msk majonnäs
1 msk ketchup
1 tsk kebabkrydda
färsk oregano
Servera med:
vitkåls- och paprikasallad, kebabdressing
 
Gör så här:

Skiva en  älgstek  i tunna, tunna skivor man gör det bäst när köttet är halvfruset, jag gör det bäst med en skärmaskin. Bryn älgskaven i en het stekpanna med smör med kebabkrydda. Bred pizzasås på degplattorna, men inte ända ut i kanten. Lägg på älgskav, rödlök. För över bakplåtspapperet med pizzorna till den heta baksten eller plåten. Grädda pizzorna mitt i ugnen i 10–12 minuter.

 
 
 
 
Citroncest - matblogg från Italien

Vilken fräsch pizza, den påminner om pizzorna här i Italien... fast här serveras de inte med älgkött såklart! ;)

Svar: Tack för din kommentar!.. Ja den blev fantastisk god, som så många gånger för jag gjort pizza så blir den bäst på surdeg, och älgköttet var så pass mört att det lika gärna hade varit ur en oxfile.
Tinas skåpmat

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress