Köttfärslimpa med ädelost, bacon, purjolök

I helgen när jag jobbade så började jag och en arbetskollega prata vad för mat vi skulle till att laga, och hon gjorde mig sugen till att göra köttfärslimpa. Det är ju en fantastisk praktisk o enkel rätt att sno ihop, och går ju att fylla med de mesta. 

Jag kör allt i samma form så jag klyftade  några potatisar och lite morötter fick slinka med, och kryddade med flingsalt o svartpeppar med lite olivolja. Det var längesedan Sonen skrapat tallriken så ren...så de må väl vara ett gott tecken!..😁

Ha det bäst

800 g älgfärs eller blandfärs
1 dl rostad lök
1 msk dijonsenap
1 msk kalvfond
1 dl Creme fraiche
1/2dl hackad färsk basilika, rosmarin
Salt o pepparmix

Fyllning:
1purjolök(strimlad)
1 pkt bacon
100g gräddädelost(smulad)

Gör så här:

Blanda crème fraiche, dijonsenap.Tillsätt fond, rostad lök & alla kryddor och rör ihop den ordentligt. Bre ut fyrkant av köttfärssmeten på plastfolie. Skiva purjon tunt och fräs på den tillsammans med bacon i en stekpanna o låt svalna. Fördela ädelosten över färsen och sedan purjolöken.  Rulla ihop till en rulle med hjälp av plastfolien.. lägg några klickar smör på rullen 200 grader ca 45 minuter.

 Bon appétit!..

 
 

 

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress