Äppelpajmuffins med Dulce de leche
Et recept gjort från vår lokala dagstidning Norra, såg så frestande gott att jag måste göra dom. Jag hade alla ingredienser hemma som tur var. Lite gjorde jag om från det befintliga,  jag hade siktade dinkel och fiberhavgregryn och råsocker till äpplena och strösslet. Annars höll jag mig bra till resten!...😁
Ha en go o skön helg!!...♥
 
 
8 stora eller 12 små 
Muffins:
2ägg
1  1/2dl socker
1 tsk vaniljsocker
100 g smör
1 citron
1 dl mjölk
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1tsk vanillin
1 nypa salt

Fyllning:
2 stora äpplen
1 msk smör
2 msk socker
1 msk malen kanel

Smuldeg:
75 g kallt smör
2 dl havregryn
1 dl vetemjöl
1 dl socker
1 brk dulce de leche

ugnen på 175 grader.

Gör så här:
Vispa ägg, socker och vaniljsocker vitt och riktigt pösigt. Smält smöret, häll i mjölken och blanda det med äggsmeten. Blanda vetemjöl, bakpulver och salt och rivet citronskal. Vänd försiktigt ner i smeten.
Fyllning:
Kärna ur och skär äpplena i klyftor eller bitar. Stek äpplena ett par minuter i en het stekpanna med smör, socker och kanel. Låt svalna.Placera ut pappersformar i en muffinsplåt. Blanda äpplena med smeten och fyll formarna till 2/3 med smeten.
Smuldeg:
 Tärna smöret och nyp ihop med havregryn, vetemjöl och socker i en bunke så det blir en smuldeg. Strö lite av smulblandningen på toppen av varje muffins.
Grädda i ca 20 min om du gör stora muffinsar, 12-15 min om du gör mindre.
När muffioserna har svalnat gör du ett hål i mitten med hjälp av en äppleurkärnare. Sprutas ner dulce de leche i varje muffins o Voilà!!...
 
AnnaZtyle

Ser jätte gott ut! Måste absolut prova!!!

Svar: Tack!..Ja de var riktigt smarriga, o det räcker faktiskt med en!..;)
Tinas skåpmat

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress