Het chutney
Så där ja! det var ett tag sedan det hände något här ser jag!!, men rätt skönt med ledighet, mat har det väl lagats men det har nog blivit av den lättare sorten och många måltider har nog ätits på restauranger under semester. Nu börjar vi vara tillbaka till jobb, och snart drar skolorna igång för sönerna så det blir rätt skönt att komma in i vardagslunken och slippa en massa matlådor till oss alla. Hoppas ni får en skön helg!!
 
Den här chutneyn bör göras några veckor innan den ska ätas. Jag tycker den är väldigt god till ostbrickan men också till varmt eller kallt kött som kyckling, nöt eller fläskkött .
 
2 kg fasta sommaräpplen
5 rödlökar
6 vitlöksklyftor
1 msk riven ingefära
2 kanelstänger
5 dl rödvinsvinäger
1 msk salt
1 liter strösocker
 
Gör så här:
Klyfta och kärna ur äpplena och skär ner dem i mindre bitar. Skala och skiva löken. Finhacka vitlök, ingefära, och urkärnad chili. Fräs lök, vitlök, ingefära, chili och kanelstänger i lite olivolja. Blanda med äpplena, vinäger,salt och socker. Låt detta koka upp under omrörning i ca 1 timma. Häl upp chutneyn i i varma rena burkar.
 
Maria

Länge sedan jag var inne hos dig men klokt att du tagit lite semester. Chutney är gott och det blir nog till att testa ditt recept. Hoppas sommaren varit god.

Svar: Du är så välkommen när som helst!...Om du gör den så hoppas jag att du tycker detsamma som jag!...mumma! ha det gott..
Tinas skåpmat

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress