Kasslerlåda med ananas och ingefärsås
 
I denna maträtt så är den färska ingefäran helt rätt, vilken fantastisk krydda det är i maten.. doftar o smakar fantastisk de är nästan att man skulle kunna använda den som parfym. Nu skulle den ju vara i denna goda kasslerlåda och där gjorden den sig helt rätt tillsammans med ananasen.
 
 Mörkret ute ligger som en lång evighet nu, lite snö skulle var helt rätt nu!.....◊
 
 
3 dl fullkornsris
1 höns/kycklingbuljongtärning
Ca500 g kassler
1 burk skivad konserverad ananas i juice,( spara även juicen till såsen)
 
Ananas- och ingefärssås:
2 dl ananasjuice
2 dl mjölk
1 dl vispgrädde
2 msk kycklingfond
3 msk vetemjöl
2 tsk riven ingefära
salt, peppar
2 dl riven lagrad ost
 
Skölj riset. Koka riset med buljongtärningen enligt anvisningarna på förpackningen. Lägg det kokta riset i botten på en smord ugnsfast form.
Skär kasslern i centimetertjocka skivor. Häll ananasjuicen i en kastrull och spara till såsen. Lägg kassler med ananasskivor ovanpå, lite omlott på risbädden.
Ananas- och ingefärssås: Blanda ananasjuice, mjölk, grädde och mjöl. Koka upp under omrörning låt sjuda i 3 minuter. Smaksätt med riven ingefära, salt och peppar. Blanda ner ost och rör om tills osten smält.
Häll såsen över kasslern och gratinera mitt i ugnen i  225g ca 15 minuter. Pudra över lite paprikapulver . Servera med sallad.
 
Min Lilla Kokvrå

Ett recept helt i min smak, en enkel rätt som sätter guldkant på vardagen. Tack för receptet, ska absolut testa det någon dag.

Mårtenssons kök

Ja men fy, det här mörkret hade man mer än gärna bytt ut nu mot lite sol och värme! Men tills det är dags så får vi njuta av all god mat istället och en gratäng med ingefära är ju inte helt fel.

Svar: Precis....ingefäran blev pricken....över i:et!...:D
Tinas skåpmat

Min Lilla Kokvrå

Nu har jag testat Kasslerlådan och den smakade kanon. http://minlillakokvra.blogspot.se/2012/11/farsk-ingefara-i-maten-ar-bra-for-halsan.html
Den föll hela familjen i smaken, så den kommer jag garanterat att laga fler gånger.

Svar: Så kul att den gick hem även hos er! tyvärr kunde jag inte kommentera detta hos dig, när jag väljer profil i kommentarfältet brukar det stå namn och webbadress men hittade ingen sådan. Ha det gott!
Tinas skåpmat

pontus lind

Spännande recept. För oss som är lite oerfarna i köket hade det varit bra med en temperaturangivelse också

Svar: Se där det måste ha fallit bort i glömskan! Men 225g funkar att gratinera gratängen!.. Lycka till!
Tinas skåpmat

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress