Pressgurka med 1-2-3 lag
Ja herre jisses jag har inte varit här nu på ett tag, och se här har det blivit ändrig på Blogg.se till det klart bättre tycker jag.
Nu ska vi se om jag kommer till att ha energi o lust att komma igång med bloggningen...har som inte haft någon inspiration med varken mat och bak här ett tag man skulle nog säga lite av en semester blev det.
 
Pressgurka är så fantastiskt gott...lite av nostalgi. Jag gör den på en 1-2-3- lag men jag vet en del brukar dra ur vätskan ur gurkan med salt först.....men varför?!
Iafall så passar ju ju detta utmärkt till det mesta, skall nog ta mig lite gurka ikväll  på leverpastejmackan!!
Ha det bäst! 
 
1 stor gurka
1 dl ättiksprit
2 dl socker
3 dl vatten
(2 msk dill)
 
Rör ihop ättikssprit, socker och vatten i en panna på svag värme. Sockret skall lösa sig. Låt kallna.  Skiva gurkan med en mandolin eller osthyvel.  Lägg i en glasburk med ev dill mellan lagren . Häll över lagen och förvara i kylskåp.

 
 
MÅ Gott

Mmm, för mig är det farmors gurka! Jag ska nog också göra mig en burk enligt ditt recept. :)

Svar: För mig är det min mormor jag påminns om! hon var en stjärna i köket på de mesta iaf!..=)
Tinas skåpmat

Anders Johansson

En anledning att dra ut vätskan ur gurkan är ju att man vill göra den lite krispig på ytan och det gäller ju mer "vanlig inlagd gurka". Dock måste man dra ur vätskan innan man skivar den annars får man små fina gummipackningar att sätta tänderna i.

Jag gillar att lägga in hel västeråsgurka för den blir så bra och krispig på ytan. Fint också att den går att skära i stavar.

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress