Strömming med rökt lax och senap

Detta goa recept kommer från Kocken Fredrik Eriksson fiskälskare som jag är var detta ett underbart gott recept på strömming. Det som gjorde mig besviken var att jag brukar oftast få tag på färsk strömming i butiken, den lokalproduceras av Botnia fisk här i skellefteå, men fick ge mig på fryst strömming denna dag.

600gr
strömmingsfilé
100g rökt lax
2 msk senap, gärna grovkornig
2 msk hackad dill
3 dl vispgrädde
Salt o peppar


Gör så här:
Skölj den rensade strömmingen och klipp bort fenorna.
Sätt ugnen på 200 grader. Salta botten på en ugnsfast form och rulla strömmingen med skinnsidan utåt.
Lägg rullarna i formen.
Hacka den rökta laxen och strö den över strömmingen.
Blanda sedan senap och dill med vispgrädde och smaka av med salt och peppar.
Tänk på att strömming kräver ganska mycket salt.
Grädda i cirka 20 minuter

Tant Gul

Mmm ett nytt (i alla falll för mig) sätt att tillaga strömming på.

Lisa

Men woooow så många fina recept :D chili con chicken ska då helt klart prövas :D lägger till dig i favoriter så får man fortsätta att läsa och få middagstips :D mvh Lisa

Therese

Men fasiken så himla gott det såg ut. Åker raka vägen in i Prova på pärmen. Tack för tipsen och ha en fortsatt underbar söndag!

Foodelicious.se

Gud vad gott!! En maträtt helt i min smak! :) Detta ska jag absolut göra snart.

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress