Älgskav bolognese

Vilken värme som varit, förrän idag som regnet från skyarna vräkte ner vilket var behövligt. När det blir så här varmt är man igentligen inte sugen att stå och kocka, utan något som går lätt och nästan så det bara rinner ner i halsen =))
Men jag tycker samtidigt att man blir riktigt sugen på något salt när värmen slår till. Denna gryta hann jag iaf göra innan den värsta värme slog till.....mums till både pasta o pressad potatis.



800g älgskav
100 g riven morot
100 g riven rotselleri
3 stora hackade gula lökar
1 brk champinjoner
1 dl köttbuljong
1/2 l vatten
1 dl chilisås
2 msk soya
3 dl mellangrädde
1,5 dl tomatpuré
6 hackade vitlöksklyftor
1 skivad röd paprika
salt o tpeppar

Tillagning
Bryn skaven i en stekpanna. Arbeta med en gaffel så du får mindre bitar. Sätt det brynta köttet i en kastrull tillsammans med de andra ingredienserna. Lägg på ett lock och koka i ca 15 minuter på svag värme. Salta och peppra. Servera gärna med lite riven stark ost till.

Synnöve

Som vanligt när jag läser din blogg har jag INTE ätit frukost... Så gott det där såg ut.. Måste prova. Har en massa älgkött i frysen ju :))



Tack för tipset.

Kram Synnöve.

M A T B L O G G E N



Ser riktigt gott ut - precis som all den maten du lagar :-)



Trevlig helg.



/ Jenny



http://pernillawahlgren.se/bloggar/jennys-matblogg

Johan Hedberg

Funderade nyligen på varför jag ALLTID gör samma sak med mitt älgskav. Nu behöver jag inte fundera längre - här är strålande inspiration för att testa något nytt. :)

Mårtenssons kök

Så är det här också, vi kräver mer salt nu när det är så varmt ute. Kan kanske ha något att göra med att man svettas lite mer?



Ser väldigt gott ut!

Matias Zakrisson

De här ska jag absolut testa och laga till! Ser hur gott ut som helst. Bloggar jag om det, får du ju såklart credd :-D



mvh



Matias

Matias Zakrisson

Men du! Vilken höjdare! Rena lyxet! Har nu testlagat bolognesen till migsjälv. Fotograferat i kvällens höstljus (ute) samt ätit den...Å till er som inte prövat! Gör de! Bloggar senare ikväll om recepet på min hemsida!

Tina

Härligt Matias! ser fram emot att se hur du framförde receptet, och tack för din kommentar!

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress