Västerbottensrullader

Ca 10 skivor älginnanlår eller lövbiff
2 finhackade scharlottenlök
1 dl riven pepparot
1/2 dl finhackad persilja
2 dl västerbottens ost
1 msk dijonsenap

Såsen
1/2 liter köttbuljong
2 tsk dijonsenap
1 dl grädde
salt o peppar
maizena

Gör så här:
Skala och riv pepparroten, finhacka löken, persilja. Blanda ihop fyllningen. Bred ut dijonsenapen tunnt och lägg lite av fyllningen på varje skiva rulla ihop och fäst med en tandpetare.

 Hetta upp en stekpanna med lite smör och lite olja, stek rulladerna tills de fått fin färg, lägg över dom i en gryta och slå på vatten och låt dom koka  i ca 1/2 timma. Koka på medelvärme utan lock och fyll på med vatten varefter det kokar bort.

Ta upp rulladerna och lägg dom på ett fat och plocka bort tandpetarna. Gör sedan såsen, sila av skyn från pannan och tillsätt grädden senapen och grädde och red av såsen så tjock man vill ha den. Salta o peppra.

Sila skyn från pannan och slå sedan tillbaka den. Tillsätt köttbuljong, dijonsenapen och grädden och låt koka upp.

Mårtenssons kök

Ojojoj, så gott recept för vsterbottenostälskare som oss! Kanske något vi snor till oss för helgens matlagning...

Synnöve

Ser ju vad vi får handla när vi är över gränsen nästa gång. Både ost och lövbiff alltså. Det där ska jag banne mig laga en dag.

Tack för tipset.

Kram.

Må Gott, Åsa

Men alltså, himmel vad gott det låter! Det vattnas i munnen på mig och då har jag ändå redan ätit... :)

M A T B L O G G E N



Mums! Så gott det ser ut.



Här har vi bakat stora blåbärsgrottor idag - jättegott det också :-)



http://pernillawahlgren.se/bloggar/jennys-matblogg



Trevlig vecka.



/ Jenny

mamma

Herre gud sååå sugen man blir när man ser allt gott du lagar.Kram

Carina

Nammi nammi, ser så otroligt mumsigt ut.

Jag har gjort rullader en gång och det var när vi körde rivstarten i höstas. Så mycket som jag svor i köket då har nog aldrig hänt varken innan eller efter skulle jag tro. Höll på bli galen innan jag fick ihop dem. Ser enkelt ut på dina bilder :)

Kram Carina

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress