Älgskavsgryta

5-6 hg benfri stek eller ytterlår av älg
1 burk championer
1 lök
3 dl matlagningsgrädde
1 dl mjölk
2 msk dragon
2 msk fransk senap
3 msk soja
2 msk tomatpure
3 msk worcestersås
1- 2 msk vilt fond
Peppar o Salt

Gör så här:
Skär lövtunna skivor. Bryn kötten i smöret i hög värme, tillsätt löken och championerna.
Smula ned buljongtärningen, häll på grädde, senap, soja , tomatpure, fonden
Krydda med dragon, peppar o salt.

Låt grytan koka 1 några minuter. Smaka av och servera med  Bulgur eller potatis eller som jag spritsade potatismos runt älgskaven och serverade en krispig sallad till.

Carina

Ja du om jag bara visste. Var ju ingen vanlig huvudvärk iag eftersom jag hade lite feber och ont i hela kroppen även om huvudv'rken var värst!



Älgkött fick jag ibland förr när morfar levde men numera är det glest med just det köttet.

Kram Carina

Tezz från Kungens Kurva

Vad gott det lät! Älskar älgkött och det här lät som en höjdare. Ska testa det så fort jag får möjlighet :)

soffie

tack för grattishälsningen till min son,

Å va gott det lät,

gokväll

Camilla

Oj vad allt ser gott ut!

Det är så bra att kunna gå in på din sida och få lite inspiration =) Längtar tills köket är färdigt, då blir det att laga go middag varje dag =)

Sköt om dig och hälsa familjen

Åsa

Gott! =) Jag brukar göra nåt liknande, fast då använda mig at renskav



Svar: Här är det "bara" grabben som inte äter lax, så vi brukar pasa på när han inte är hemma

Jessica

Låter riktigt gott det där, själv är jag inte speciellt hemma på viltkött även om jag har en pappa som jagar. Men jag har faktiskt fått rådjurskött som ligger i frysen. Borde testa detta med den kanske.



Ha en bra helg!

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress