Älgskav i julmustsås

Här blev det att jag exprimenterade med vilt istället för kyckling som det annars brukar serveras till julmustsåsen, men vet ni det blev som pricken över i:et.
Och jag serverade rotsaksblandning till skaven.

Ca 1 kg älgstek
salt o peppar

Gör så här:
Den frusna köttbiten måste tina något litet så att det går att skära tunna skavbitar av den.
Fräs skavbitarna i gjutjärnsgryta i smör/olja, var noga med att röra runt.
Salta peppra 

Julmustsås:
4 dl creme fraiche
4 dl julmust
2 köttbuljongtärningar
2 tsk färskriven ingefära
2 tsk rosmarin
1 msk soya


Gör så här:
Blanda ihop creme fraiche, julmust, buljongtärningar, ingefära, rosmarin och soja i en skål och slå det i grytan med de frästa köttet .
 Låt skaven puttra på i 10 minuter.
Servera ris eller pressad potatis.

Carina

Hehe, kycklingen med julmustsåsen ska vi ha som varmrätt på nyåret! Vet ju att syrran bruka rkolla in hos dig så jag hoppas hon inte läser detta :)

Förrätt blir smördegsinbakad ost och till eftertätt blir det portionsformar med baileyscheesecake!



Gott Nytt År Tina, gott nytt matår :)

Mårtenssons kök

Vi har fortfarande inte provat julmustsås, fast vi har sagt flera gånger att vi ska. Det låter minst sagt spännande.

Katarina Sjöström

Tack för receptet för en supergod älggryta:)!

Emmy

Älg kan jag tänka mig passade jättebra till såsen.

Din nyårsmeny lät också god. Gott Nytt År!

Therese

Japp detta måste ju bli hur gott som helst. Brukar göra en stek på coca cola det är inte heller så dumt.. mums!

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress