Lök o färs soppa...
Idag blev det en soppa till middag...denna varierar jag med potatis eller vitkål i...en mycket prisvärd o god soppa.
Och de räckte även lite till matlådor;)

4oo älgfärs eller blandfärs
2 köttbuljongtärningar
1 1/2 l vatten
1 tsk salt
1-2 tsk paprikapulver
1 tsk timjan och oregano
3 stora potatisar
1 stor lök
2 msk tomatpuré
Jag brukar oxå i med lite hetta i soppan typ tabasco el sambal oelek


Gör så här:
Skala o hacka eller skiva löken tunt.
Bryn den runt i matfett i en gryta.
Tillsätt färsen och låt den få lite färg.
Krydda med salt o kryddorna o tomatpuren.
Späd med vattnet. Tillsätt bulongtärningarna. Låt de koka upp lite.
Skala o riv potatisen grovt o lägg de i soppan.
Kokai 8-10 min
Servera ett gott mustig bröd med ost o en klick creme fraiche i soppan är inte dumt.
Pialotta

Så gott så.. soppor kan man fresta med i så många varianter:-)

Har du inte funderat på att skaffa en Matblogg.. bara för din goa mat?

Kramar

Sickan

Soppor är väldans gott!



Och det går att göra en STOR gryta.

dagen efter brukar soppan vara snäppet godare än första dagen. :)



jag gör mycket soppor på vinter halvåret!



Nu ska jag lägga mig!

natti!

kramen!

Anonym

Gott med soppa bjöd mina arb.kamrater på dina nutellamuffins mmmmmmmmm sa dom,alla ville ha receptet. Kram

Jeanette

Jag gillar soppa och mina barn med, värre är det med gubben i huset (tycker inte det är mat, konstiga han).

Natti natti

Jenny

Låter gott det där!



Hoppas du får en fin dag!

Kram, Jenny(-:

Kiwi

Låter smarrigt, måste testas =)



Kram Kiwi

lena

Jag älskar soppor!!

vi har gjort mycket mat efter dina recept,så...gott!!

Kramen!!

Carina

Mumma, brukar själv också göra en liknande soppa men att ha i en klick cf var en ny idé, den tackar vi för såklart :-)

Synne

Skönt du är tillbaka igen.

Trodde nog det var nått allvarligt en stund.

Nu hoppas jag det går framåt med renoveringen.

Nu smiter jag iväg igen.

Kramen Synne.

Diana

Men du, va gott detta låter.

Jag gör själv aldrig soppa hemma för att Odd tycker inte att det är riktig mat haha!

Men vi blev bjudna på en fantastisk löksoppa när vi var på fest hos vänner i somras. Och den gick bra minsann :)

Så jag ska nog kunna lura i honom även detta.

Tack för det härliga mattipset!

Ha en fantastisk dag!

Kram Di

Tina

Soppa av alla slag är favorit så här års!! Idag blir det plommonspäckad karré, men i morgon blir det riktigt köttsoppa med klimp! Kram Tina

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress