Raggmunkar med stekt bacon....

(4 portioner+ lite x-tra till matlådor))
10 stycken potatisar

 3 dl siktat dinkelmjöl. Vanligt vetemjöl går också bra

2 tsk salt

8dl mjölk

2 ägg

Gör så här

Blanda salt, mjölet och lite av mjölken och rör till en jämn smet. Tillsätt resten av mjölken samt ett ägg. Riv den skalade potatisen på rivjärnets grova sida, lägg den i ett durkslag och pressa ut vätskan. Blanda potatisen med smeten. Lägg en stor smörklick i en stekpanna. Häll ner en skopa av smeten då smöret tystnat. När båda sidorna av raggmunken blivit gyllenbruna och kanterna härligt knapriga är de färdiga att ätas. Jag brukar stoppa de eftersom i en ugnform i ugnen med folie på ...då håller de sig varma tills alla skall äta.
Servera med lingonsylt  o knaperstekt bacon ...rivna morötter är gott till med, och ett stort glas kall mjölk.

 

Jessica

Haha, vilken slump, har också ätit raggmunkar till middag idag, så gott ju!



Hoppas du har en bra kväll!

Diana

Alla pratar om att de ätit raggmunkar och att det är så gott, men jag har nog knappt smakat det. Så nu tackar jag för receptet och skall faktiskt göra raggmunkar i morgon. Återkommer med svar om jag gillade det eller inte. Hoppas jag gillar det för det ser så gott ut :)

Kram Di

Tina

Mamma: Tack mor!...ja mormors blodraggmunkar de slår nog alllt.



Dianna: Ja då måste du testa...jag tror inte du besviken...de blir ju lite mer bastanta än vanliga plättar...men de blir frasiga o goda :P

Therese

Nu har både du och hallon och blåbär frestat med raggmunkar så nu måste jag ju göra det till middag i dag..

Slapp jag ju fundera vad vi skulle äta till middag...

Ha en bra dag

Carina

Idag du Tina ska idag lagas raggmunk för första gången i livet, låter som min smak till 100%!

Älskar husmanskost som är klart godaste maten,

kram och tack för receptet :-)

Tina

Carina: jag håller med dig ...vanlig husman är gött...

I Nadjas kök

Hittade hit av en slump och fastade direkt...ska nu kika vidare på dian smarriga recept.



Ha det gott,

Nadja

Diana

Igår gjorde Di raggmunkar för första gången. Och vet du! Hela familjen gillade detta, så det lär bli raggmunkar igen i Haglafamiljen :)

Tackar så mycket för Tipset Tina.

Försökte lägga in en kommentar igår, men det ville sig inte då.

Kram Di

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress