Surdegspizza
Det är lite pyssel och kärlek omkring en surdegspizza, men värt att vänta på kan jag lova. Och att använda en baksten ger klart det bästa resultatet, har du ingen baksten  så kan du värma upp bakplåtarna.  Värm ugnen till 225–250 grader och låt ugnsplåtarna värmas upp. Med hjälp av bakspade eller bakplåtspapper kan du lätt dra över pizzorna på de heta plåtarna. Grädda i mitten av ugnen cirka 10–15 minuter. Denna gång så fyllde jag pizza med den goda tomatsåsen Italiensk Prosciutto, Ruccola, Parmigiano Reggiano klart godaste fyllningen
 
Det här receptet är ett klipp från vår lokala tidning Norran  som jag klippt ut och sparat i en evighet. Men jag har trixat till det med att tillsätta lite jäst men kan uteslutas.
 
Till surdegen dag 1
2 dl ljummet vatten
1 1/2 dl vetemjöl
Dag 3
1 dl ljummet vatten
1 1/2 dl vetemjöl
Dag 4
1dl ljummet vatten
1 1/2 vetemjöl
Dag 5
3 dl vetesurdeg
4dl ljummet vatten
3 ärtstora jästkulor
9 dl vetemjöl +1dl
Till utbaket
1dl vetemjöl 1msk salt
 
Gör så här:
Vispa vatten och mjöl i en bruk.
Plasta in burken och låt surdegen stå i rumstemperatur i två dygn.
Dag 3 och 4 tillsätt ytterligare vatten och mjöl, rör om ordentligt och plasta in
På dag 5 blandas surdegen med vatten, jästen  och mjölet. Arbeta in degen i 15 min, salta och arbeta in ytterligare i 15 min(går bäst i en assistent )
Låt degen slutföra i 2 timmar, (jag  slutjäste i kylen i ett dygn, jag oljad in en bunke och lät degen gå i och plastade in sedan in i kylen)
Sedan när jag ska baka ut pizza får degen stå framme en timma innan jag bakar ut den.
Nu är det bara att baka ut pizzan med en god tomatsås och goda tillbehör.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Marie Bergman

Mums! =)

Svar: Absolut gottgott i gottgott!...😛
Tinas skåpmat

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress