Lakritskola eller Knäck

I morse drog jag igång och gjorde dessa go´ saker för att bjuda de arbetskollegor som jobbar med mig i helgen.
Receptet är hämtat från Arla´s godsaker. Och jag höftade till och hade mer turkiskpeppar karameller än angivet.
Det blev super goda, den yngre sonen blev inte lika förtjust när han hörde att jag skulle göra lakritsknäck o inte vanliga. Han ogillar nämligen allt vad lakrits är....så jag kommer att få  några för mig själv.  Men det är förhandlingsbart så kan det bli den vanliga kokta knäcken här oxå.


10 karameller turkisk peppar
2 dl Arla Ko® vispgrädde
2 dl ljus sirap
2 dl socker
2 msk smör


Gör så här:

Krossa karamellerna fint i en mortel. Blanda grädde, sirap och socker i en tjock-bottnad vid kastrull. Koka upp och koka utan lock tills smeten klarar kulprovet eller tills temperaturen är 122°, rör om då och då. Koktid 15–30 min. Tillsätt karamellkross och smör. Fördela smeten i knäckformar. Låt stelna. Förvara svalt.

Kulprovet: Häll några droppar i iskallt vatten och rulla till en kula. Kulan ska bli fast till hård.

MÅ Gott

Gott!

Vi lär nog inte komma igång med julgodiset förrän närmare julafton, men det kanske är bra det så hinner vi inte äta upp det.



Trevlig helg!

Katja

Ser ju gott ut. Blev säkert uppskattat av kollegorna :-).



Vill passa på att upplysa om en tävling på http://foodelicious.se/tavla-om-presentkort-pa-kokshem-se där man kan vinna presentkort till min webbshop Kökshem.se.

Maria

Ser ut som tomten redan ätit från dina godsaker!

Mikael

Lakrisknäck låter gott,börjar bli dags att planera julens godsaker nu!God jul i förskott!

Anonym

Mågott: Ja denna gång blev det inget till över till oss här hemma. Nog blir det en laddning till även för att jag lovat sonen den hederliga hemkokta knäcken.



Katja: Ja de tyckte de var goda, de kunde väl inte säga något annat!...=))



Maria: Ja nog ser han nöjd o schvullen ut!...=)



Mikael: Ja de smakade riktigt gott!...här blir det nog inte så mycke mer gottis...någon sort till kanske för att de är så kul! =) En God Jul detsamma önskar jag dig!

Tant Gul

ÄÄÄlskar lakrits så den här kolan skulle passa mig perfekt..:-)

Tinas Skåpmat

Tant gul: Det gör jag oxååå!...=))

Fröken Dill

Jag är SVÅR på lakrits, så detta är definitivt ett godis för mig!

Tinas Skåpmat

Fröken Dill:Här finns det en till!...=))

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress