Janssonspaj med picklad rödlök

Julen är en direkt signal till oss människor att ägna en tanke åt en annan människa än oss själva. Att vi skall vara ödmjuka och generösa mot varandra.

Min tanke denna jul går till min far som gick bort för någon vecka sedan, mycket som ska ordnas. Efter en tung vecka så känns det skönt att ha varandra. Bara att få vara i närhet med sina nära och kära.

Min svärmor o hälften min och grabbarna har verkligen ställt upp❤.

Vardagen börjar i sakta mak att återgå till rullning, och slut på min sjukskrivning.

Här kommer ett gott och enkelt recept som är hämtat från Ica buffé.

 

Pajskalet:

100 gr smör

3 dl vatten

1 krm salt

3 msk vatten

Fyllning:

150 gr riven västerbottensost

1 ask ansjovis

4 ägg

2 dl gräddmjölk

Salt o peppa

Gör så här:

Blanda mjölet, smöret och ägget i en matberedare och hacka ihop till en deg. Tryck ut degen i en ugnsfast form (för 6-8port). Låt vila ca 30 minuter i kylskåp.

Sätt ugnen på 200g .

Förgrädda pajskalet i mitten av ugnen 10 min. Sänk värmen till 175g. Fördela osten o ansjovisen i pajskalet. Vispa ihop ägg o gräddmjölk, salt o peppar o häll i pajskalet. Grädda i mitten av ugnen i 30-40 min.

Servera picklad rödlök

 

Picklad rödlök

2 rödlökar 

1/2 dl ättiksprit (12 %)

1 dl strösocker 

2 dl vatten 

1 lagerblad 

1 tsk svartpepparkorn

Gör så här:

Skala och skiva löken tunt och lägg i en bunke. Koka upp ättika, socker, vatten, lagerblad och pepparkorn i en kastrull tills sockret löses upp. Häll den varma lagen över löken och låt svalna.

 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress