Älgfärssoppa med wb topping

Då har snuv och kraxet kommit tillbaka till familjen igen, denna gång är det för en gång skull inte jag!! utan hälften, så man hoppas inte trillar dit igen, det räcker med rinnsnuva pga allergin. Därför blev det en värmande soppa, lite av en Nikkaluoktasoppa jag testade en ny topping till som visade sig bli som pricken på i:et jag blandade en ny creme fraiche från ICA`S eget märke med smak av vårlök/vitlök/svartpeppar tillsammans med WB ost.

500 g älgfärs
5 dl strimlad vitkål
 smör till stekning
2 msk dijonsenap
2 msk tomatpuré
1 lagerblad
1 1/2 liter vatten
2 buljongtärningar
1 gul lök
2 msk äkta soja
1 tsk sambal oleke
Svartpeppar o Salt
Några msk finhackad färsk timjan

Topping:
1 brk åretsCrème Fraiche Gourmé Vårlök, Vitlök, Svartpeppar
1 dl WB ost

Gör så här:
Skala och strimla löken, finstrimla vitkålen, t ex med osthyvel eller med kniv. t smöret i en gryta, stek färsen och rör den jämnt grynig. Tillsätt senap, tomatpuré, lagerblad, vatten och buljongtärning, sambal oeleken och koka ca 5 min.  Fräs lök o vitkålen i en stekpanna och slå över det i grytan och låt det koka med 5 -10 min. Smaka av med soja, salt och peppar. Blanda i den finhackade timjan. Servera med ett gott bröd och toppa med ostmassan på den varma soppan.

Mårtenssons kök

Så himla tråkigt med rinnande näsor, både av förkylning och allergi.

Då kan det ju sitta riktigt fint med en soppa!

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress