Ugnsbakad Korv a´la Tinas skåpmat

En arbetshelg till ända och luften går ur en på måndag. Men mat ska ju lagas likt förbenat så det blir en variant som går fort att sno ihop som vanligt.Jag hävdar fortfarande att korven är fasen i mig är en livboj  då ideér på mat fattas. Denna rätt går även utmärkt att byta ut vitkålen mot tunntskivad potatis, men då kör man först dem i ugnen med passerade tomatblandningen i ca 20 min. Sedan lägger man över korven och toppingen och ca 20 min till i ugn


1/2 vitkålshuvud
1 tetra passerad tomat
1 pressanvitlöksklyfta
1/2 tsk dragon
Salt o Peppar
1 msk grönsaksfond på flaska
500g lättkorv med mer kötthalt


Topping:
2 dl lättcreme fraiche med fetaost och soltorkade tomat(Norrmejeriets)
1 rivet äpple
1/2 tsk dragon
2 tsk fransk dijon senap
2 dl riven smakrik ost


Gör så här
Strimla vitkålen tunnt och fördela i en ugnsform. Blanda passerad tomat med pressad vitlök, dragon och grönsaksfonden, salt o peppar. Fördela de över vitkålen.  Skiva korven och lägg den omlott om varandra.
Blanda ingredienserna till toppingen och bred det över korven, Grädda detta i 225 ca 25 min.

MÅ Gott

Korv är måhända en livräddare och mina barn älskar det, men jag kan bara inte äta det. Funkar att ta bort den utan ersättning då det är så här "hela" rätter dock. För det är klart att ungarna måste få korv ibland. =)

victoria

Fin blogg! Besök gärna min och lämna gärna en kommentar:)

Jenny

Åh, det här ska jag göra med kycklingkorv, jag är inne i en rotfruktsvecka :)

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress