Tacopaj från Arla men med en Gi snäll variant

Fick för ett tag sedan ett  mail om ett erbjudande, 
där  man som bloggare erbjuds att vara med och recensera ett av fem utvalda recept inom ett specifikt område. Denna gång gäller det pajer från Arla 
Det fanns ett antal recept att välja på, och en frågan till ungdomarna här hemma tyckte dom att Tacopajen lät god!. Men som alltid när jag gör pajdegen och använder dinkelmjöl med fullkorn istället för vetemjöl. Så sänker du GI:et lite.  Man får lägga till en 1/2 dl extra  när man byter ut enligt detta recept.
Och kryddmixen kan bytas ut för att göra en egen variant... om man vill slippa socker o annat jox som är tillsatt.
Och jag tog den färs jag hade hemma Älgfärs lite magrare.

Taco kryddblandning:

1 1/2 tsk salt
1 tsk vitlökspulver
2 tsk chilipulver
1 tsk spiskummin
1 tsk lökpulver
2 krm cayennepeppar
2 tsk paprikapulver



150 g Arla® smör
3 1/2 dl dinkelmjöl med fullkorn
1 tsk paprikapulver
2 msk vatten

Fyllning:
500 g älgfärs
1 msk Arla® smör
(1 påse tacokrydda) om du inte gör egen
1 dl vatten
2 dl Arla Köket® lätt crème fraiche paprika chili
2 dl Arla Köket® lätt crème fraiche
250 g körsbärstomater
1 dl yellow chili eller green jalapeño
150 g Arla Köket® riven ost texmex
1 tsk paprikapulver

Till servering:
3 dl Arla Ko® gräddfil
tacochips
 
Gör så här:

Sätt ugnen på 225°. Hacka ihop smör, mjöl och paprikapulver till en grynig massa, för hand eller i matberedare. Tillsätt vatten och arbeta snabbt ihop till en smidig deg. Tryck ut degen i en pajform eller ugnsfast form, ca 30 cm i diameter. Gör några hål i degen med en gaffel. Ställ formen i kylen ca 30 min. Förgrädda pajskalet i mitten av ugnen ca 12 min.

Bryn köttfärsen i smör. Tillsätt tacokrydda och vatten, låt koka ca 5 min. Blanda lätt crème fraiche paprika&chili med lätt crème fraiche i en skål. Halvera tomaterna och låt bitarna med chili rinna av.
Fyll pajskalet med färs och bred på crème fraiche blandningen. Täck med tomathalvor och chili, strö över ost och pudra till sist över paprikapulver.

Grädda pajen i mitten av ugnen ca 25 min, tills osten fått fin färg.
Servera med gräddfil och tacochips.

Vill du ha en lite mildare kryddning kan du minska mängden Arla Köket lätt crème fraiche paprika chili med 1 dl och öka motsvarande mängd Arla Köket lätt crème fraiche.

Pajen blev väldigt god tycker de här hemma, och jag kommer att använda crème fraiche paprika chili fler gånger den gav lagomt med sting till pajen. Och jag serverade en bistrosallad och en klick gräddfil till.
Gott gott gottiligott!.....

Synnøve

Ha, jag hann äta frukost nu...

Men den ser onekligen god ut måste jag säga.

Ska nog prova att lura i gubben lite av det där. Han äter ju som jag säkert sagt förut INTE mjölkprodukter. Han tror han är allergisk. Men det är han inte ;))

Kramen Synnöve.

Synnøve

Ha, jag hann äta frukost nu...

Men den ser onekligen god ut måste jag säga.

Ska nog prova att lura i gubben lite av det där. Han äter ju som jag säkert sagt förut INTE mjölkprodukter. Han tror han är allergisk. Men det är han inte ;))

Kramen Synnöve.

Åsa

Smaskigt det ser ut! tacopaj är aldrig fel!

Mårtenssons kök

Här har vi just börjat köra på GI-kost igen, behövs efter semestern som satt sina spår... Perfekt att kunna byta ut vanliga mjölet mot dinkelmjöl då för att hjälpa till med sänkningen av GI!

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress