Kokt snabbrimmad torsk med äggsås

Fisk en av mina favoriter, älskar fisk kanske beror det från barnsben då både min mormor o morfar ofta serverade sik o sillaken. Även min far serverade ofta fisk när vi var med honom. Och sedan var min svärfar en riktig storfiskare så där serverades det ofta fisk både från fjällsjöar och inlandssjöar. Men jag har några favoriter då det gäller fisk, så är det nog röding och filéad abborre som gäller där sedan lax o....surströmming😛

Men här är oxå gott och inte att underskatta och lätt är det oxå att fixa ihop och milt för magen.
 
800 g torskfilé
2 msk smör att steka i
Rimmlag 5-procentig:
½ dl salt
1 l vatten
Äggsås:
4 ägg
2 msk smör
4 dl mjölk
1 dl grädde
2 msk vetemjöl
salt och peppar
 
Gör så här:
Blanda ihop rimmlagen. Rör tills saltet löst sig.Rimma torskfiléerna i lagen i 15 minuter.
Äggsås:

Koka äggen hårdkokt i 10 min. Skölj dem i kallt vatten, skala och hacka dom. Lägg hacket åt sidan. Klicka i smör i en kastrull, värm på och ha i mjöl. Rör i kastrullen tills du fått en jämn smet. Häll därefter  i mjölk och grädde. Rör om och låt såsen sjuda i ca 10 minuter.  Salta och peppra efter smak och slutligen vänd i ägghacket just innan servering.

Lyft upp torsken och låt den rinna av på ett papper. Stek filéerna-Smöret ska smälta, bubbla och sedan tystna – då är det dags att börja steka. Stek dom gyllene på var sida.Värm upp såsen. Vänd försiktigt ner persilja och ägg i den varma såsen. Värm broccoli . Servera torsken med potatis, såsen, broccoli.

voilà!!!



Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress