Vegetariska vårrullar

Men  goddagens!..👍

Jag har länge velat prova att göra vårrullar, blev inspirerad då min svägerska som är från Filippinerna pillade snabbt ihop ett gäng då jag var på besök. Så det blev att jag köpte en förpackning vårrulledeg av henne, men måste beställa mer då jag måste testa på lite mer. Jag gjorde efter recept jag har haft sparat, men jag dubblade satsen och gjorde hälften vegetarisk de andra fick bli med färdig strimlad tacokyckling från Kronfågel. Dessa vårrullar gjorde jag som sagt ett helt gäng av och styckfryste för att friterad de vi tillfälle!..

Ha det bäst på er!...💕
 
Ark av vårrulledeg(ett paket innehåller 50ark)
200 g strimlad vitkål
1/2 paket glasnudlar
1 strimlad purjolök
2 morötter, rårivna
1 zucchini, råriven
2 dl böngroddar
1 msk soya
1 msk fisksås
2 krm malen svartpeppar
matolja till fritering
Äggvita till pensling

Gör så här:

Ta fram vårrulledegen ur frysen och låt tina i ca 30 minuter

Blötlägg nudlarna i varmt vatten 30 minuter så de blir mjuka. (De behöver inte kokas). Skär dem rakt över ett par gånger, då blir de inte så långa och lättare att hantera.

 Fukta en kökshandduk med vatten och lägg vårrullearken på en tallrik. De blir mjuka, men inte genomblöta och får därmed finare färg när de friteras. Riv grönsakerna grovt. Stek vitkål och morot mjukt. Blanda ner nudlar, grönsaker, fisksås, soya och svartpeppar. Lägg ut ett vårrulleark och pensla kanterna med äggvita. Lägg på en 2 matskedar av grönsaksblandningen. Vik in kanterna och rulla ihop. Lägg dem på ett fat.  Rulla ihop. Antingen så fryser man in rullarna eller så fritera vårrullarna i ca 6 minuter i olja som är 180 grader.  Häll  olja i en wokpanna, en större kastrull eller stekpanna. Det bör vara cirka 3 cm djupt. Hetta upp oljan. Lägg i en bit vitt bröd, om det bubblar och brödet blir brunt är oljan tillräckligt varm. Fritera vårrullarna i omgångar, låt dem rinna av på ett hushållspapper.

Serveras med en grönsallad och några goda dippsåser... 

I  be back!.. när de ligger på tallriken!..;)

 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress