Kryddmarinerad fläskytterfilé
Denna goa fläskytterfilérätt hade jag gjort till min svärmors 70-årsdags middag. Receptet är hämta från en gammal buffé tidning som är sparad. Enda som jag glömde var att dekorera med de frysta lingonen, det hade säkert blivit vackert.
Jag gjorde en enkel potatis gratäng till och kantarellsås och en god krispig sallad.
 
Fläskytterfiléer (2 st motsvarar ca 1 1/2 kg)
1 tsk pepparmix
1/2 dl sesamfrön
2 msk olja till stekning
 
Marinad
1 dl oliv- eller rapsolja
1 msk soja
3/4 msk balsamvinäger (Jag använder mig av en tranbärsvinäger)
1 1/2 pressade vitlöksklyftor
2 tsk färskriven ingefära
2 krm pepparmix
 
Gör så här:
Sätt ugnen på 150°C.
Putsa fläskytterfilén. Blanda pepparmix och sesamfrön. Gnid in köttet med blandningen. Bryn köttet runt om i olja i en stekpanna.
Lägg köttet i en ugnssäker form och stick in en termometer i den tjockaste delen. Stek i ugnen tills innertemperaturen är 72°C, det tar ca 1 timme.
Låt köttet svalna, slå in det i folie och förvara i kylen.
 
Marinad:
Blanda alla ingredienser till marinaden.
Skär köttet i tunna skivor och lägg dem på ett uppläggningsfat.Häll över marinaden. Täck med plastfolie och låt stå kallt ca 4 timmar.
Garnera med bladpersilja och lingon strax före servering.
Therese

Det där såg smarrigt ut!
Fläskytterfile ha jag som inte tordas köpa hem tidigare. ha som varit rädd att den blir så torr, men det blev den ju inte alls det. Blir att inhandla fler gånger!

Svar: Jag tycker oftats att fläskytterfilén är bättre då man slipper allt "svinn" som det kan bli på en fläskfilé. Att det blir torrt är oftast för att man har för hög värme, kör man den i ugnen så bör man inte ha högre än 150 grader, det ta längre tid, men blir bra mycket saftigare...=)
Tinas skåpmat

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress