Het köttfärssoppa
Det är ju förkylningstider nu och
jag har dragit med en förkylning i flera veckor så man är nådigt less. Ja en het  soppa
 är gott både för kroppen o knoppen och desutom sparsamt för plånkan,. Styrkan på soppan kan man ju dra till så stark som man vill, min blev rätt stark så bacillusarna kommer tusan att storkna.
Ha det bäst!....=)
 
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
1 msk rapsolja, kallpressad
400 g älg- eller nötfärs
2 stjälkar selleri
1 burk krossade tomater
7 dl vatten
3 msk kalvfond, konc.
1 röd spansk peppar( jag hade en stoor chili)
2 paprikor, röd + gul
1/2 tsk salt
2 krm nymald svartpeppar:
 
Gör så här:
Fräs finhackad lök och vitlök i en gryta med olja. Tillsätt färsen och smula sönder den.
Tillsätt skivad selleri, tomatkross, vatten, kalvfond, skivad spansk peppar, paprika i bitar, salt och peppar. Koka upp och låt sjuda 10 minuter. Smaka av.
Strö över persilja och servera med crème fraiche och nybakat bröd med vb ost... smakar inte sämst.
 
Emmy

Det är rätt! Driv ut bacilluskerna med het mat. Dessutom är det ju så gott!

Svar: Gott som tusan!.....men ack ack det hjälpte inte ska testa att gurgla i något starkt iställe!...;)
Tinas skåpmat

Lisbeth

Tina jag tycker du ska ställa upp på sveriges mästerkock nästa gång det är uttagning, för du är så otroligt duktig och gör så fin på tallriken så man blir så galet frestad när man ser bilderna som du laggt upp =). Kram Lisbeth din fb vän

Svar: Tack Lisbeth så snällt sagt!....men jag tror jag trivs bäst i mitt kök i lugn o ro jag skulle nog inte fixa stressen utan flippa ur!...=)Kram!
Tinas skåpmat

MÅ Gott

Det är rätt, driv bort det onda med mat! Jag brukar köra med färsk ingefära, men tyvärr är jag inte stensäker på att det funkar...

Krya på dig och ha en fin helg!

Svar: Ingefära är iaf himla gott. Och fast än jag varit så förkyld så har kak o mathålet stått vid öppet!. =)) konstigt då det inte alls brukar smaka nått.
Tinas skåpmat

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress