Kågeklämman med stekt saltsill och löksås

Husmanskost när det är som bäst! detta är nog en av favoriterna här hemma, men det blir oftas jag och hälften som äter det. Nackdelen är väl att man ligger halva kvällen/natten under kran för jag blir så otroligt törstig av saltet med gudars så gott. Var bered på att de kan vara lite spill med klämman... med det ingår gratis i förtäringen!!..;)


12 stora färska sillfiléer som är urvattnade
2msk fullkorn dinkelmjöl
3msk ströbröd
olja och smör till stekning
peppar

Löksås

1
gul lök
1 msk smör
1 tsk dinkelmjöl
1 dl grädde
3 dl mjölk
salt och peppar.

Gör så här:
Koka skal potatisen.

Gör under tiden löksåsen, skala löken och hacka den. Bryn löken i smöret, bara så att de får lite färg. Pudra över mjölet och späd med grädden och mjölken. Salta och peppra. Låt puttra på svag värme i ca 5 min.

Blanda mjölet och lite ströbröd och panera filéerna, klappa lite på paneringen så den fäster. Peppra lite. Hetta upp en panna i smör och olja och stek filéerna gyllenbruna och knapriga i några minuter på varje sida. Servera med löksås, kokt potatis och jag har ortens goda  ljusugnsbröd som passar utmärkt till denna rätt om man gör det på macka,  men även när man äter surströmming. Brödet håller ihop bra när man äter det som klämma därför känns det som ett mycket bra alternativ!

Mårtenssons kök

Säga vad man vill, men stekt salt sill är underskattat!

Therese

Det såg verkligen gott ut, nu längtar jag till surstömming och semester!

ha en bra dag!

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress