Stekpannebröd på Murrikkan
Så har denna arbetshelg gått vägen och snart kan jag oxå räkna ner mina arbetspass. Igår blev en fantastisk slappardag i solstolen så lite färg börjar man få. Idag blev en mindre solig sådan så passade på att ta fram murrikkan och baka pannbröd o muffioser.
Jag dubblade denna sats och lade till lite brödkryddor, och bakade ut kakorna med vetemjöl special. Men här kommer orginalreceptet.

Denna sats ger 6 kakor

25 g smör
5 dl rågsikt
1 tsk strösocker
1 tsk salt
1/4 paket jäst ( 15 g)
2  1/2 dl fingervarm mjölk

Gör så här:
Lägg smöret skuret i tunna skivor, 4 1/2 dl rågsikt( spara 1/2 dl till utbakningen), socker ,salt, och jästen delat i mindre bitar i en degbunke.
Blanda ner den fingervarma mjölken och arbeta degen väl. Låt jäsa övertäckt i 30 min.Tag upp degen på mjölat bakbord och arbeta i resterande mjöl smidigt. Dela degen i sex . Platta ut eller kavla ut( använd gärna kruskavel) eller nagga kakorna med en gaffel. Hetta upp Muurrikkan och grädda 2 min på var  sida. Låt det sedan svalna på gallret. Avnjut med smör och mesost, eller vanlig ost.