Morotsbiffar med ädelsås
Hallojsan!....jo jag lever ännu och bloggen oxå o men kanske inte update varje dag. Sommaren har andra aktiviteter just nu än att sitta o häcka vid datorn!  Men jag bakar o lagar ju mat ändå förstås,  och emellan åt så kommer det dimpande in ett recept här!.. så ge inte upp mig o men jag inte syns så finns jag! =))
Ha en skön midsommarhelg med mycket smått o gott! Själv så blir det en arbetshelg hela midsommaren.

800g blandfärs
3 finhackade scharlottenlök
1 stor grovt riven morot
1 dl mellangrädde
1 msk dijonsenap
1 1/2 tsk salt
Santa Marias kummin o pepparkvarn

Gör så här:
Skala o riv moroten på den grova sidan av rivjärnet. Skala o finhacka scharlottenlöken. Fräs lök o riven morot i lite smör mjukt.  Blanda samman färsen med grädden och senapen. Mal ordentligt på med kummin o pepparkvarnen, salt. Forma till biffar och stek de bruna på var sin sida i smör. Lägg sedan över i en ugnsform och efterstek i ugn i ca 10 min i 200g

Ädelostsås
100 g kvibllie ädelost
3 dl vispgrädde
ev 1 msk konjak
S/P

Gör så här:
Koka upp grädden och smula i ädelosten. Sjud på svag värme tills såsen fått lagom konsistens. Smaka av med salt, peppar och ev konjak. Såsen är försvinnande god!...nästan så man kan äta den med sked.


Jag serverade rostad färskpotatis kryddade med flingsalt o timjan
Mårtenssons kök

Skönt att se att du inte försvunnit, vi började bli oroliga:):) nej då, klart man ska njuta av sommaren också, om bara den ville komma med värme också snart...



Ha en skön midsommar!

Tinas Skåpmat

Fam Mårtensson: Ni är bara för gulliga o förstående! TACK NI ÄR BÄST!<3

mamma

Himmel så gott det där såg ut då det måste bara prövas, mums mums.

Anna Hansson - barnboksförfattare

Det såg jättegott ut! :)

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress