Mästerkocken Åke Lithens räksoppa

När jag gjorde skagentoasten så kom jag på att testa Åkes tips på en snabb räksoppa, den passar ju perfa som en liten förrätt. Så sagt o gjort ett yppans sätt att ta hand om räkskalen, och god blev den oxå. Åke alias soppamannnen har en egen sida där han presenterar utbud av olika gastronomiska möjligheter inom mat om ni är intresserad.  =)

Räkskalen
2 grovt hackade morötter
1 stor grovhackad lök,
2 vitlöksklyftor
curry.
Fräs samman i en panna

Bränn av med 1 msk konjak, tillsätt ½ msk tomatpure och 3 dl vatten. Koka i 10 minuter, sila bort allt fast material, montera 2 dl grädde.

Salta och peppra (ev lite chili). Servera med några av räkorna.
( Och jag toppade soppan med lite vispad grädde blandat med pepparotsvisp, räkor) och en bit surdegsbröd med boxholms ost bredvid

Åke Lithen

Härligt jobbat :)

Bra trix med grädden, själv brukar jag bara ringla lite kallpressad rapsolja.

kram/-Åke

Fröken Dill

Räksoppa med curry, vad gott, DET måste jag testa!

Tinas Skåpmat

Åke: ja det blev icke dumt, pepparot ger dels så god smak.



Fröken Dill: Här har du en till som gilla curry !....soppan lade sig som "bomull" i magen =))



//Tina

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress