Lax och skaldjurstoast

Igår till hockeymatchen gjorde jag en toast med skaldjur receptet är hämtat från vår lokaltidning Norran. Den smakade mera om jag säger så, gillar man skaldjur o fisk är denna toast nått att reta smaklökarna med.
Ruccolan med sin peppriga smak  gjorde sitt både som garnityr men även smakmässigt.
Ha en härligt skön söndag! =)
 

100g kallrökt lax
200g  skalade räkor
4 pilgrimsmusslor
1 1/2 dl majonäs
2 msk creme fraiche
1 msk fint hackad dill
4 skivor vitt bröd
salt o peppar
Ruccola, citron till garnering

Gör så här:
Blanda ihop majonäs med creme fraiche. Finhacka kallrökt lax och blanda  ner det i majonäsblandningen med finhackade dillen. Röran ska vara fast.
Kantskär brödet eller ta ut rundlar. Stek i lite smör och olja  så de får fin färg.
Grilla eller stek pilgrimsmusslorna i en het panna med olja några sekunder på var sida. Salta o peppra lätt.
Lägg ruccolan på det stekta bröden. klicka på laxröran och toppa med räkor och en pilgrimsmussla överst. Garnera med citron och en dillkvist. Serveras bums medans brödet och musslan är varm

Mia

Hittade hit till dig för jag sökte på Omnia-ugnen (om ett inlägg jag skulle göra för publicering senare idag) och kom till ditt inlägg om potatisgratängen du gjorde i den! Såklart måste jag ju kommentera så du vet vem som smugit runt härinne i din trevliga blogg :-D



Nu ska jag botanisera i dina härliga recept en stund, lagtom till egna lunchtiden ;-D



Ha en trevlig måndag!

Katja - Foodelicious

Lax, räkor och pilgrimsmusslor på en och samma liten toast: OMG vad gott! Detta ska jag göra på alla hjärtans dag till mig och min man :)

Tack för inspirationen Tina! Hittar alltid så himla mycket gott hos dig

Mårtenssons kök

Vi kan inte mer än hålla med Katja här ovan, så attans gott det ser ut och låter! En riktig lyxmacka.

Tinas Skåpmat

Mia: Så kul att du hittade hit och du är välkommen tillbaka. Omniaugnen är en riktigt finurlig sockerkakan blev fantastisk god i den =)



Katja: Tack så snällt sagt, jag försöker på mitt lilla sätt inte bäst men en liten bit på väg iaf. =)

Toasten blev riktigt smarrig på tu man hand!

Tinas Skåpmat

Mårtensson: Ja den var inte dum, och som sagt nått man kan gotta på på tu man hand o man vill lyxa till det!...=)

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress