Potatisbullar med fläsk

Idag på jobbet så åt vi enligt mig en delikatess som surströmming, potatis och dill som vi odlat själva.
Det blev som sagt över en del skalade kokta potatisar....jag anmälde mig frivillgt att ta hand om dem, då jag såg framför mig en middagsrätt som oxå enligt mig är en traditionell husmansrätt som är yppans att göra när man får över kokt potatis.
Det blir inte ofta det äts eftersom vi försöker att hålla ner "kollisarna".
Min älskade mormor som är kungen på husmanskost. Hon tog tillvara de mesta om de blev rester, har lärt mig att inte slänga utan ta tillvara och trixa till något av det.
Det är hon som oxå lärt mig att äta många av de äldre rätterna som kanske inte serveras i alla stugorna idag. I mormors menyer så var de "riktig" mat enligt henne, eftersom min morfar jobbade hårt på gården och var tunn lagd så krävdes de mat som räckte under dagen.
Lunchen när den serverades så ville morfar alltid ha en fil eller vällingtallrik efter maten. Och middagarna skulle de alltid va en efterätt, vardag som helg inget märkvärdigt behövde det vara de kunde räcka med en rabarber kräm eller hjortron och en gräddskvätt....ja jisses man gick aldrig hungrig därifrån.
Här är en av de rätterna hon oftas gjorde när jag som liten och ofta var hos henne.

Lade en liten annan touche i bullarna denna gång, jag strimlade purjo tunnt i potatismassan och ersatte vetemjölet med dinkemjöl.

8-10 medelstora potatisar alt. hemlagat potatismos som blivit över.
2 ägg
1 dl siktat dinkelmjöl
1 tsk salt
(ströbröd) använde inte det)
ca 1 dl fint strimlad purjo
smör
Till serveringen:
Bacon/ eller rimmat fläsk
Rivna morötter
lingonsylt

Gör så här:

Skala potatisarna och skär dem i bitar. Koka bitarna mjuka i lättsaltat vatten. Slå bort vattnet och mosa potatisen, gärna med hjälp av elvisp. Låt moset svalna något. Eller ännu hellre, ta vara på hemlagat potatismos som blivit över.
Rör ner ägg och vetemjöl samt lite salt. Moset ska bli lite segt. Slå ut moset på arbetsbänken och forma till en rulle med 7-8 centimeters tjocklek. Skär tre centimeter tjocka skivor som plattas ut lätt.
(Vänd skivorna i ströbröd den som vill.. men de går lika fint utan) och stek dem med smör i en inte allt för het panna. Bjud potatisbullarna med stekt bacon eller rimmat fläsk och gärna lite lingonsylt.

Therese

Potatisbullar är väldigt gott. Jag gick dock på en nit då jag gjorde dessa hemma en gång. Du vet dom där härliga barnen man ha som är så himla ärliga!! Jo dom älskar skolan potatisbulla och tyckte det va så gott. Överraskade dom en dag för länge sedan med hemma gjorde och det va det sämsta dom ätit, smakade inte som skolans köpta!!! Då hade jag lust att ge dom fingret och be dom dra, själv tyckte jag dom blev jätte goda..ja ja så kan det gå!

Ann-Sofi

Jag har aldrig gjort egna potatisbullar. Att tillsätta lite purjolök borde lyfta potatisbullen till himlen:) Det ska jag lägga på minnet!

Foodelicious.se

Ser gott ut det där. Vilken fin blogg du har med fina bilder och en massa smaskiga recept!

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress