Köttfärslimpa a´la Italiano


800 g köttfärs / Älgfärs
2 ägg
2 msk kalvfond
1 1/2 dl mellangrädde
salt
peppar


Fyllning:
Drygt 1 påse riven mozzarella
1 frp strimlad Salami
4 finhackade soltorkade tomater
3 stora finhackade champinjoner

Gör så här:
Rör ner ägget och kalvfonden, mellangrädde i köttfärsen och blanda väl.
Salta o peppra

Bre ut köttfärssmeten på plastfolie. Hacka svampen och strimla salamin, soltorkadetomaterna smått och blanda ihop det med osten. Fördela de över färsen och rulla ihop till en rulle med hjälp av plastfolien.





Lägg köttfärslimpan i en smörjd ugnsfast form, ringla lite matfett över färsen.  Grädda i 200g i ca 30 minuter. Låt köttfärslimpan vila ca 10min innan du skär upp den. Jag serverar även rostade grönsaksbitar med äpplen med lite olivolja, honung, salt o peppar. Fördelar grönsakerna bredvid köttfärslimpan så de får gotta med sig i värmen tills allt är färdigt.

Katarina

Oj, såg sjukt gott ut. Måste prova det här nästa gång de beställer köttfärslimpa här hemma.

Foodelicious

Visst är det riktigt gott med fylld köttfärslimpa! Din fyllning låter otroligt god, mums!

Micke

Hej! Köttfärslimpan ser väldigt god ut och enkel att göra,jag undrar bara om den inte blir lite rå innuti av bara 30 min i 200 grader? Kanske man kan grädda den lite längre genom att sänka till 150 grader efter 30 min?,Jag föredrar genomstekt kött,tack för receptet!

Tinas Skåpmat

Micke:

Jag skulle tro att det diffar mellan ugnarna då det gäller temperaturer(därför ca tid) och jag föreslår dig annars att använda ugnstermometern (75g) ifall du är osäker.Min blev helt genomstekt. Jag tror oxå nu när man plattar ut färsen och rullar den avlång, så blir den inte lika kompakt vid tillagningen....bara en teori! =)

Lycka till och tack för din kommentar// Tina

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress