Kalasgod kycklingrätt



Det är svårt att pussla ihop det nu här framöver då tiden rusar på riktigt ordentligt. Man ska hinna arbeta fixa med de som hör julen till. Jag har lagt ambitionerna  att laga sju sorters kakor åt sidan och satsar hellre helhjärtat åt god mat till julen, vilket det är det som går hem här.  Några jul favorit godisar måste väl hinnas med iaf.
Denna rätt som presenteras är en favorit här hemma. En fantastisk rätt att förbereda om man inte vill stå vid spisen en heldag och man tänker bjuda till.
Ha en fantastisk fin dag !....


Marinad:
2 dl soja
2 dl vatten
3 pressade vitlöksklyftor



1 kg kycklingfilé

Marinera kycklingen i ca 5 timmar eller över natten.
Stek kycklingen i marinaden 25 min i 225g ugn. Vänd filén några gånger under tiden.
Ta ut formen, och låt kycklingen kallna i sin marinad.
Ta upp kycklingen och skiva den. Lägg tillbaka i tom o ren form.

Sås:
2 dl grönsaksbuljong
2 dl creme fraiche
2 msk soja
3 msk messmör
1-2 tsk sambal oelek
2 dl grädde
½ dl mjölk
1 msk senap
Salt o Peppar
(VB ost till gratineringen)



Blanda ihop allt till såsen och slå över kycklingen. Strö över riven vb ost. In i ugnen 225g tills det är varmt ca 30 min!

Therese

Här blir det bara bakat några enstaka sorter, biskvier brukar det bli bland annat. Satt faktiskt och funderade på vad det ska bli för julgodisar i år men ha inte riktigt bestämmt mig än, ja tjong och knäck det är ju som klart men sen så måste det ju bli några tryfflar också.

Gud vad jag längtar, vi ska få äta julbord med gubbens jobb nästa helg men sen blir det inge mera förrän julafton..

Lite snö på det här så vore det ju toppen.

Ditt recept åker in i prova pärmen såg gott ut.

Ha det gott!

Anonym

Himla tjusig bild du hade lagt upp glömde jag ju skriva.

Mvh

Växelhäxan

Mårtenssons kök

Vilken underbart fin bild du har fått till!



Skönt att läsa att det är fler som gett upp det där med allt man tänkte och trodde man skulle baka nu till jul! Vi koncentrerar oss också hellre på maten, och kanske lite smågott någon gång.

Terese Jansson

Hej, jag heter Terese och jobbar på Micael Bindefeld AB. Just nu jobbar vi med ett par spännande produktnyheter som vi tror kan passa din blogg!

Maila gärna mig för mer information,

Vänligen Terese

[email protected]

Javad Amini

Vilken inspirationskälla!

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress