Långpannekaka med en touch av nougat o cocos vanilj

Långpannekakor må vara det bästa i bakväg....nu hör det inte till vanligheten att det bakas så ofta i detta hus nu mera, men när de väl gör så gillar jag när det går fort att sno ihop och att det blir mycke på en gång.
Denna gång så blev det ju inget utav detta bak som hamnade i min frys...=( utan vi står för fika försäljningen till sonen fotbolls match i morgon. Men jag tror att nått måste bakas innan man går på semestern, nått gott till strandbesöken måste man ju ha. =)
Ha det bäst där ute!!


4 ägg
4 dl socker
5 dl vetemjöl
4 tsk bakpulver
2,5 dl varmt vatten

GLASYR:
200g smör
2,5 dl socker
2 äggulor
1påse (Dr Oetker)  vaniljarom
Cocosflingor(garnering)
En pöttebit riven nougat


GÖR SÅ HÄR:
Smörj o bröa en långpanna.
Vispa samman ägg och socker pösigt.
Blanda vetemjöl och bakpulver, tillsätt det i smeten. Rör om.
Tillsätt det varma vattnet (kokat och svalnat något) under omrörning.
Grädda i 175 g i 15-20 minuter. Låt svalna.

GLASYR:
Smält smöret i en kastrull, tillsätt socker, äggulor och vaniljaromen under omrörning. Skall bara sjuda.
Låt den stå och kallna o tjockna lite innan du bre över den på kaka.

Bred glasyren över kakan. 
kakan.
Strö över kokos innan glasyren stelnar.
( Och jag hade liten bit nougat hemma som jag rev lite över kakan)

Låt kakan stå kallt ett tag, skär sedan i rutor.

Carina

Ännu en Tinakaka som ser farligt god ut!

vet du jag har spårat ur fullständigt med mitt giätande nu de sista 2 veckorna, bättring kräver därför magen!



Jo jag har fått jobb här nere, därför vi flyttar ner igen, vi har båda fått jobb på samma ställe, kollegor forts'ttningsvis alltså :)

Vi börjar jobba på måndag och gör så i två veckor innan semsterstängningen i 4 veckor. Vi kommer att åka runt i 3 veckor och den sista får vi så äntligen nyckeln till nya lägenheten, toklängtar!



Vi fricampar också mycket nu, testar oss fram hur mycket man kan köra tv, data, värme osv



Grönsakskakorna måste väl gå att göra själv, har inget recept men man kanske kan prova sig fram.

Ska åla till IKEA nästa vecka här i Gbg och inhandla ett lager, enkelt att ha i husbilen i sommar till grillningen :)



Kram kram, och du, kul att du är tillbaka :)

Therese

Ja det går ju inte att vara utan go´fika på stranden då kan man lika bra va hemma, fniss!

Trevlig midsommar på dig!

elina anderzzon

Ser godis ut! Hur är den att frysa?

soffie

mums va gott det lät!!

gla midsommar tilld ej från mej

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress