Whiskeysmörsås med potatiskaka

En fantastiks god sås som passar gott till grillat, och potatiskakan med chevreosten.....finner inga ord men jag åt med andakt igår!!


Såsen:
3 st vitlöksklyftor, finhackade/rivna
1 st gul lök, finhackad
2 tsk smör
3 msk tomatpuré
3 msk kalvfond
3 msk vatten
4 msk sweet chili
4 msk balsamvinäger
Eventuellt 1 msk råsocker alt honung
100 g smör
4 msk whiskey, gärna single malt

Gör så här:
Fräs vitlöken i smör på svag värme i en kastrull ca 1 min. Tillsätt tomatpuré, fond, vatten, sweet chilisås och balsamvinäger. Låt koka ihop till en simmig konsistens, ca 5 min.
Klicka i smöret under omrörning.
Smaksätt med whisky

Potatiskaka
8 stora potatisar, tunt skivade
 2 dl vispgrädde
100 g getost (chèvre)
Salt, efter smak
Peppar, efter smak

Gör så här:
Sätt ugnen på 200 grader. Skala potatisen och skiva den fint. Riv osten och blanda med potatisskivorna. Rör ner grädden och krydda med salt och peppar.Lägg smeten i en smord, ugnssäker form. Grädda i cirka 1 timme. Skär potatiskakan i tårtbitar till servering

Mårtenssons kök

Då tar vi och provar denna. Vi har gjort några olika sorters whiskysås men aldrig blivit riktigt 100% nöjda. Oftast har det blivit att vi kört med färdigköpt av märket Jensens Böfhus, den tycker vi smakar gott.

Jimmie

Detta måste testas till grillat. Såg mycket gott ut.

M A T B L O G G E N



Det ser verkligen jättegott ut :-)



Här blev det mozzarellagratinerad kyckling.



Trevlig måndag



MÅ Gott, Åsa

Det ser jättegott ut!



Jag skulle antagligen kunna leva på sås och potatis i olika former

Carina

Mmmmm, whiskeysås är nog bland de bästa såser jag vet, däremot har jag inte lyckats få till någon bra själv, detta får testas. Såg på halv 8 ikväll att det bjöds på rättikagratäng, blev lite nyfiken att testa det också!

Klart du måste matcha cykeln med vagnen, naturligtvis :)

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress