Daimrutor

Igår så bakade jag till yngsta sonens föräldramöte, eftersom vi då är klassföräldrar så bjuder vi till fikat. Denna kaka är en favorit här hemma en riktigt söt sak så rutorna kan göras så stora som de önskas. Nu blir det inte så ofta man bakar sedan man började med att dra ner på kolisarna....men ungdomarna här hemma saknar nått gott att fika efter skolan. Och  det är även bra att ha nått att bjuda när oväntat folk kommer på besök =)

4 ägg
6 dl socker(jag brukar ta 5)
2 dl ljummet vatten
6 dl vetemjöl
4 tsk bakpulver

Smörkräm:
250 g smör
4 dl socker
3 st äggulor
2 1/2 tsk vaniljsocker
3 dubbeldaim

Gör så här

Ägg och socker vispas poröst. Tillsätt sedan resten av ingredienserna. Häll smeten i en långpanna som är klädd med bakplåts papper. Grädda mitt i ugnen i 175 grader i ca 30 min. Nagga kakan lite med en gaffel när du tagit ut den ur ugnen.

Smörkrämen: Börja inte tillaga den innan botten har svalnat
Blanda alla ingredienserna ( förutom dajmen) i en tjockbottnad kastrull. Sjud smeten tills den blivit lite tjock och något mörkare i färgen. Bred smörkrämen på bottnen medan krämen är varm. Strö över dajmen som du finhackat. Skär kakan i bitar när den har kallnat

Carina

Just precis sånt där som jag inte kan ha hemma av den enkla anledningen att det är FÖR gott.

Jag är inet nöjd med en bit utan möjligen efter 3-4 bitar, thats me :(

Inte alls roligt, jag älskar ju att baka och stöka i köket!

Ha det gott i helgen, njut :)

Må Gott, Åsa

Dajmrutor låter som något som skulle passa mig!

Daniella

Har provat göra dessa daimrutor, å fy så

Goda dom var!! Alla som smaka älskar dom! Mormor min älskar att bjuda på fika när hon får främmande, och Är inte jätte förtjust i fika, men dessa daimrutor bjuder hon inte på, pga att hon vill ha dom sj för de är dom godaste hon ätit i fika väg :) gillar bloggen för övrigt 

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress