Lättlagad filé i kryddig dubbelmarinad

Detta recept har dammats av i den recepthög av  urklipp jag samlat på mig. Fast jag gjorde denna gång receptet med kycklingfilé och det blev lika gott. Och denna rätt passar utmärkt till en bufférätt. Jag hade även grillade grönsakspett med champinjoner, lök och paprika, grillade potatishalvor som jag penslat på lite olja sedan salt o Peppar.
Bon Appétit!



500 g fläskfilé/kycklingfilé
1 msk smör

Marinad 1:
1 msk soja
2 msk olja
1 tsk sambal oelek
1 pressad vitlöksklyfta
2 krm grovmald peppar

Marinad 2:
1 lime, saft och rivet skal
1 röd chili
½ rödlök
½ basilikaplanta
1 msk flytande honung
1 dl olivolja
2 tsk flingsalt
1 knippa basilika och bladpersilja

Gör så här:
Blanda marinad 1 i dubbla plastpåsar och lägg i filén. Snurra påsen så marinaden täcker filén. Marinera 1 tim.

Stek filén i smör i en stekpanna 15 min till 70° innertemperatur.
Späd gärna med lite vatten som den får småkoka i.

Blanda marinad 2. Tvätta limen och riv skalet. Pressa ur saften. Strimla chilin. Finhacka rödlöken och plocka basilikabladen. Hacka hälften av bladen. Spara resten till garnering. Blanda oljan med lime, chili, rödlök, hackad basilika och honung.

Skiva filén och lägg på ett fat. Häll över marinad 2. Strö över flingsalt och örter. Ställ fatet kallt ca 1 timme eller till servering. Garnera med limeklyftor och basilikablad. Servera köttet med potatis- eller pastasallad och ev med crème fraiche-sås med örter.

Maria

Ser riktigt gott ut :)

Vad vi tänker på mat hela tiden. hahaa..

Pernilla

Åh, det där ser jättegott ut! Det lägger jag till mina faviriter.

JAg har också börjat damma av den gamla recepthögen. Vissa recept som legat där år efter år har man ganska höga förväntningar på :-)

MÅ Gott

Det där ser riktigt, riktigt gott ut!

Jenny Matlust

Underbar bild, ser jätte gott ut!

Erica

Hejsan!

Jag och min sambo gjorde nyss detta receptet och vi fortsatte äta även om vi var mätta! Sååååå hiiiimla goooooottt !!! Detta kommer vi göra igen ;) Tack för receptet!!



//Erica

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress