Pulled pork( dragen gris) på mitt vis....

Första gången jag såg detta goa recept var när Rachael ray gjorde det i sitt mat program som sändes på tv. Sedan har det figurerat på en del bloggar som jag besökt men aldrig blivit av att tillreda den.
 
Men när jag besökte Växelhäxans bak & matblogg  så presenterade hon denna rätt,  så kom jag på att jag hade en picnicbog i frysen  så de blev att slå slag i saken och fixa denna läckra rätt. Jag hade inte alla de ingredienser som  nu kanske skall vara i orginal( om det finns?).. så det blev på mitt vis....vilket visade sig bli utmärkt gott och alla ville ha det felr gånger! =)


1,5 kilo picnicbog eller (fläskkarré)
1liten burk tacosås medium( santa Marias)
2 gula lökar
4 vitlöksklyftor
1/2 dl olivolja
1/2 dl chilisås
1 tsk worchestersås
1  msk oregano
1 tsk sambal oelek
2 msk spiskummin
1/2 msk cayennepulver
1 msk parikapulver
2 msk balsamvinäger
1 msk Liquid smoke
2 msk råsocker

Tillbehör:
Pitabröd,torillabröd, surdegsbröd,
sallad rödlök,
avocado,
(Milkos)extra fin cream fraiche med fetaost och soltorkade tomater.

Eller så får fantasin flöda för det man gillar till =)


Gör så här:

Lägg en lergryta i blöt i ca 1 timma( tänk  sedan på att den skall ställas i en kall ugn)
Det funkar även att använda en gjutgjärsgryta eller en tjockbottnad gryta.

Häll tacosåsen, de grovhackade lökarna och de krossade vitlöksklyftorna och kryddorna, övriga ingredienserna (Jag mixa allt till en pasta).
Bred de runt om steken.  Sätt in grytan i ugnen och värm till 125 g. Låt  steken stå i ca 4-6 timmar.

Se till lergrytan då och då, så att det inte bränner fast. Slå på vatten om det  skulle behövas.

Ta ut grytan när köttet är så mört att det faller ihop bara du pillar på det. Låt svalna något. Mosa och luckra upp köttet genom att dra i det med två gafflar eller fingrarna. krydda på med mer kryddor i efterhand om så behövs. Köttet blir ännu godare om det får stå till sig över natten innan jag serverade det. Värm på köttet lite före servering.

Jag hade ju baka ett surdegsbröd som passade yppans att servera denna rätt till...
Ungdomarna ville gärna ha tortillabröd.

(klicka på bilden och den blir större)

Carina

Oj, ser ju alldeles väldigt gott & spännande ut!

Har aldrig hört talas om rätten tidigare!

kram Carina

Carina

Tina jag blir jätteglad om du har något alternativ till bröd, handlar egentligen bara om frukosten som jag vet att jag saknar det!Kram kram

Therese

Hej

Tack för hänvisningen, visst va det gott?

Sen så va det ju himla lindrigt också.

Allt bra annars?

Mvh

khatere

söt blogg,läs första inlägge om mobbning i vår blogg

soffie

va gott det ser ut hade heller aldrig hört talas om den förut,

Mostra

Åh, det där såg jättegott ut måste prova:)

Ann-Sofi

Det låter otroligt gott! Jag älskar när köttet är så mört att det ramlar sönder!

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress