Anisgrisar.......

Vissa bakverk förknippar man med barndomen, så är det med dessa goda julebröd... min mormor gjorde alltid dom och min mor  i sin tur  men även min svärmor. De  hör som sagt alltid till jul  o men de är lite "sjåigt" o flottigt när man håller på,  men sedan få man njuta av detta Norrlänska adventsfikat. Men som alltid så har detta julebröd sitt namne hos var o en....

-fesakusar, aniskringlor, flottyrringar, munkar, anisbröd, grisar, anisgrisar, karder, flottoxar......


50 g jäst,
100 g smör eller margarin, 
4  dl mjölk,
1 ägg,
½ dl socker,
1 krm salt,
1-1½ tsk stött anis,
ca 10 dl mjöl
till friteringen behövs  2 pkt kokosfett.

Gör så här:

Smält matfettet o tillsätt mjölken. Värm till fingervarmt (ca 37 grader). Smula ner jästen i en bunke. Häll vätskan över o rör om till jästen lösts upp. Blanda sedan i ägg, socker, salt, anis & mjöl. Låt degen jäsa i bunken en liten stund. Knåda sedan degen smidig på mjölat bakbord. Dela degen i två delar. Kavla ut varje del till en rektangel. Skär den i ca 3 cm breda remsor. Dela sedan remsorna i ca 7 cm långa bitar. Skär några jack i varje bit. Låt bitarna sedan jäsa en liten stund.
Värm kokosfettet till 180 grader. Använd en termometer! Fritera några anisbröd i taget tills de fått fin gyllenbrun färg på båda sidor. Låt anisbröden rinna av på galler eller på hushållspapper.
Vid servering garnera ev. anisbröden med socker.

KOM IHÅG HA ALLTID ETT LOCK I NÄRHETEN OM OLYCKAN SKULLE VARA FRAMME!






 

Nettan

Vet inte hur många gånger jag har varit på väg att göra "såna där" - kärt barn har många namn ! Ha ha !



Kanske ska sätta mig ner i helgen och planera lite bak då vi inte har något inplanerat !?



Ha en bra tisdag !

kram

Sofie / Mumsfillibaba

"Flåttaringar" på en skånsk-blekings dialekt kallade vi dem. Mormor gjorde fantastiskt goda. Ringar var modellen. Tror att det är samma. Osäker på om hon hade Anis i. Jag frågade mamma för ett tag sedan om hon provat göra, men inte. Ingen kan göra dem som mormor. Förutom du då!:)

Gillasfoto

Åh kära goa fina Anisbröd som mamma & pappa alltid stod och friterade till Jul, supergoda med ett glas iskall mjölk :)

Tack för ett fint inlägg...



God Jul på dej :)

Mike

Mums, Anisgrisar fick jag när jag var liten i början på 80-talet av min farmor (som är från Skellefteåtrakten), men inte sen dess. Måste försöka göra dessa nångång. Tack för att du la upp receptet!

Kokosfettfanatikern

Vad kull att hitta receptet, får barndomsminnen:) Tack!

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress