Aptit är konkret längtan.....

Man skall äta för att leva, inte leva för att äta.

.......ja vad vore livet utan god mat och god dryck? ganska trist skulle man vilja påstå. Värdig äldreomsorg kräver att alla människor ska få vara delaktiga i beslut och insatser som berör den boende. Hon eller han ska själv få bestämma hur man önska vilja ha sin måltid??  ja så är det tyvärr inte på alla boenden. Den boende tycker jag ska ges möjligheten att få ja sitt självbestämmande.....ja men jag menar hur skulle jag själv vilja ha det? god mat o gott vin måste finnas på min meny när jag blir gammal...that's it jag hoppas jag orka tjata mig till det.
Det är ju livkvaliten man är ute efter.

Åsa

Svar: Ja... eller så kanske man får hoppas att inte vi får fönster utåt avenyn! ;)

Carina

Borde vara en självklarhet på varje boende.

Där min mormor bor får de enl henne supergod mat och det går också bra att ta sin vin till maten eller en likör till kaffet. Behöver jag säga att jag redan vet var jag vill bo om en sisådär 25 år ;-) Kram Carina

SOFFIE

bra inlägg,fy va hemskt det är med hur maten är för de gamla,hoppas det blir någon ändring snart,

må gott å mums vilken goo bild

Therese

Jag håller fullständigt med dig.

Verkar vara så att när man hanmnar på äldreboende så blir man omyndigföklarad, hemskt när man börjar tänka efter.

Gifta som inte få bo ihop längre, husdjuret åker ut osv..

Nä nog skulle man vilja att det fanns någon variant på senior/äldreboende..

Mer livskvalitet på äldre dar..

Maria

Ja maten på vårt äldreboende, vad ska man säga om den. Valen de får göra är väl få: Äppeldricka/lingondricka/mjölk. Vilket bröd passar idag? Lingonsylt eller äppelmos på gröten. Önskekost hmm. Vi kommer aldrig att acceptera detta om vi får vara klara i knoppen, vilket jag tvivlar starkt på. Vin som måltidsdryck borde få finnas i bland. Ha en "god" helg. Här blir det Herr Viking som lagar mat. I morgon blir det nåt gott hemlagat.

Åsa

Håller helt o hållet med. Fast så funkar det ju inte i praktiken... Och kökspersonalen gar ju väääldigt snål budget att hålla sig inom och har ju inga möjligheter att ta ut svängarna. vi såm vårdpersonal (iaf där jag jobbar) försöker dock att piffa till med fin dukning och annat Vi har jobbat en hel deel på att förbättra hela måltidsssituationen.

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress