Lyxig kasslerpaj.....

Pajdeg:
1/2 dl valnötter
1 3/4 dl vetemjölspecial med fullkorn
1 dl siktad dinkelmjöl
125 g smör
3 msk vatten

Fyllning:
1 rödlök, i tunna klyftor
1 purjolök, skivad
10 champinjoner, i fyra delar
2 msk smör
300 g kassler, i bitar
1 grön paprika, i bitar
1 påse riven västerbottensost

Äggstanning:
2 dl crème fraiche med fetaost och soltorkade tomater
1 dl creme fraiche
4 ägg
1/2 finhackad röd chili
salt, svartpeppar
1 msk basilika( hackad)

Gör så här:
Lägg valnötter och vetemjöl med fullkorn i matberedaren med kniven monterad. Kör tills valnötterna är finfördelade. Tillsätt smöret och kör till en smulig massa. Tillsätt vattnet och kör tills det har tagit ihop sig till en boll.

Tryck ut pajdegen i en pajform, ca 24 cm i diameter. Ställ in den i kylen, ca 30 minuter. Nagga pajdegen och förgrädda i mitten av ugnen, ca 10 minuter.

Fräs lök, purjolök och svamp i smör, ca 5 minuter. Tillsätt kassler och paprika och låt det fräsa med någon minut. Lägg över allt i det förgräddade pajskalet. Fördela västerbottensosten ovanpå.

Vispa samman smaksatt och naturell crème fraiche med ägg och smaksätt med salt, svartpeppar och färsk basilika. Häll äggstanningen över fyllningen. Grädda pajen i nedre delen av ugnen, ca 30 minuter.

[email protected]

Haha Det gjorde inget att du störde mina dagdrömmar =) Hoppas ni själva får en super mysig helg =) Kram kram

Camilla

Nähä se där... jag dag drömde nog fortfarande =) Vad fel jag gjorde! Skulle ju skriva min blogg adress och skrev mailen istället =)Hihi inte lätt att vara blond

mamma

Kassler är ju gott det där såg riktigt gott ut, ha en riktigt skön allhelgona helg. Kramar till er alla.

Synne

Åh så gott....

Varför, varför blir jag så hungrig jämt när jag besöker din blogg?

Hoppas din helg blir fin nu.

Ta vara på dig.

Kram Synne.

Therese

Den pajen måste ha varit riktigt god, creme fraiche med fetaost, vbost osv...urgott lät det..

Trevlig söndag

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress