Mazarinkaka i långpanna......

Botten:
1 1/2 dl sötmandel
4 dl flytande margarin eller 400g margarin
3ndl mjölk
4 st ägg
5 dl socker
7 dl vetemjöl
2 tsk vetemjöl
1 msk vanillinsocker
1 krm bittermandelarom

Gör så här:

Värm ugnen till 175g. Lägg i ett bakplåtspapper i en långpannan. Mal eller bixa fint mandeln . Smält fettet och häll i mjölken. Om flytande margarin används, ljumma enbart mjölken. Vispa ägg och socker pösigt. Rör ner mjölk och fett.

Blanda mjöl, bakpulver och vaniljsocker. Häll blandningen i smeten. Tillsätt den malda sötmandeln och bittermandelarom eller 6 finrivna bittermandlar. Blanda bara tills smeten blir slät. Häll den i långpannan. Grädda i mitten av ugnen ca 30 min. Låt kakan svalna.

Glasyr:
5 dl florsocker
4 msk pressad apelsinsaft
några stänk av röd karamellfärg ( det blir en rosa glasyr)

Glasyren: Blanda florsocker och vatten till en slät smet. Bred den över kakan. Skär kakan i rutor

Kiwi

Mmmm, jag blir hungrig av att kolla på dina bilder =) Jag skulle också ha bakat idag men fick en allergi chock av någe så jag legat ett flertal timmar. Inte fråns nu jag börja piggna till men imorrn blire tusan i mig kakor på rullande bord =)



Kram Kiwi

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress