Korv o mos gratäng.......
 falukorv
1 dl grädde (valfri fetthalt)
2 dl creme fraiche
3 msk senap
1 dl ketchup
oregano


Potmos
1 kg potatis, gärna mjölig sort
½ dl flytande margarin t ex Milda
150 g Västerbottenost, riven
1 dl mjölk 
1 ägg
salt o pep

Gör så här
Gör moset först
Skala och koka potatisen mjuk och mosa den grovt. Blanda i flytande margarin, riven ost och mjölk. Smaka av med salt och peppar

Smöra en eldfast form.Skär falukorven i tärningar och lägg i formen. Blanda samman grädde,senap,ketchup. Häll blandningen över korven. Gör moset som du brukar men det sista du har i är ägget. Bred sedan moset över blandningen.Gratinera i 225 grader i ca 20-25 minuter. ( P:S lägg ett smörpapper under formen..de rinner lätt över)

Och till detta servera jag ICA´s färdigblandade grillsallad med röd spetspaprika.. jag droppar över grappolini limone och lite flingsalt.


.
Nettan

Mums va gott !

Varför sa du inte till - då hade jag kommit på en gång. Ha ha !



kram

Sickan

Åh vad smarrigt det ser ut!

Du lyckas få den mest vardagliga maten att se lyxig ut!



Kram på dig!

mamma

Hoppas myggfångaren är bra så ni kan sitta ute.Det ser verkligen smarrigt ut måste prövas.Njut av ledigheten och solen.Kram

Lise-Lotte

Låter gott. Ska jag prova någon dag...

soffie är trött

mmmm va gott det lät å tack för tips det är svårt att komma på nåt nu till barnen,

ha det gott

Tina

Allla: Ja de är både enkelt och gott o jag glömde skriva att är det riktigt bråttom så finns det ju pulvermos....men den har blivit ratad här hemma från barnen sida... de vill ha den hemgjorda. Man kan ju igentligen om man vill modifierade själv med de man gillar att ha i ..som kryddor ,stektlök o.dyl. Tack för era kommentarer =)

Jessica

Låter gott och något jag kan tänka mig att mina barn skulle gilla.



Ha en bra dag i solen!

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress