Goda tekakor....
8 dl havregryn 
1 liter mjölk 
175 g margarin/smör
 75 g jäst 
1 tsk salt 
1/2 tsk socker (men jag tog honung istället)
Gör så här:
 
Låt havregrynen svälla i mjölken i ett par timmar (gärna över natten) i en degbunke. 
Skär ner matfettet i grynmassan och värm till 37° C. 
Jag brukar micra den i 2-3 minuter. 
Smula ner jästen i degbunken och blanda i havregrynsblandningen, saltet, honungen och det mesta av mjölet. Arbeta degen smidig med maskin eller för hand tills den släpper degbunkens kanter. 
Strö över lite mjöl. Jäs sedan under bakduk ca 30 min. Knåda i resten av mjölet. 
Dela i ca 30 bitar och forma till runda kakor, ca ½-1 cm tjocka. Nagga med gaffel eller kavla med kruskavel. 
Lägg på smord plåt eller bakplåtspapper. Låt jäsa under duk i 30 min. 
Grädda kakorna i 225° C ca 10 min. Låt dem kallna under bakduk. 
Ät eller frys in.
image58
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress